Wednesday, September 6, 2017

Cerita Orang Pandai...

Saya ini memanglah dulu masa sekolah termasuk dalam golongan orang pandai. Tapi bila dah sakit mental, saya terpisah dari orang-orang pandai ini. Saya duduk dengan orang-orang tua. Orang tua ni pembawakan mereka lain sikit, slow. Tak macam orang muda yang pandai. Macam seolah mereka ni pasimistik. Saya bercakap ini dalam membikin perubahanlah. Berubah kepada keadaan yang lebih baik.

Bila saya sudah agak sihat sedikit, saya bersama-sama budak-budak muda pandai yang bergelora mau bawa perubahan. Saya pula dah jadi orang tua yang pasimistik. Pernah saya diserang-serang manja oleh orang muda manja sebagai begini "akak menggunakan kepandaian/kecerdikan akak untuk membela thaghut, akak akan dipersoalkan di akhirat nanti, tunggulah" ugut dia. Saya tau dia manja-manja aje tu. Dia pun faham, saya tidak berapa sihat,untuk sama-sama terlibatkan dengan revolusi ka, KUDETAka, hapa-hapalah,kan?

Satu hari lain dia sendiri mengaku begini " betullah kakak,kan, kadang kita rasa kita ini sudah bagus sangat, tak pada hal kita ini picis/bilis sahaja. Kita berada dalam kepompong kita, dan kita tak tahu, dunia ini maha luas, tak mungkin ditakluki dengan kobar idealisme---kata kalam retorik berapi-api aja,kan?"

Hurmm, tahu tak apa! Kau ingat kau sapa? Faisal Tehrani? Orhan Pamuk? hehehe....

Satu orang budak muda penuh kobar idealisma baik sudah jadi "pondan/mandul" macam saya juga? hurrm hurmm hurmm hurmm...

Lepas itu satu orang budak muda dan seorang perempuan tua aka manusia-manusia pondan-madul-gagal-berfungsi-sebagai-manusia pun mereput sambil menggossip-gossip, stalking FB group budak muda pandai di petang yang tenang.

Perempuan
Kau tengoklah tu, orang muda kawan-kawan kau tu. Sibuk nak pandaikan orangkan orang, hutang tak sampai suku juta, pun dah riuh satu FB, as if semua orang berkonspirasi nak menjahamankan usaha-murni dia.

Budak muda tunduk je, hah nak mengumpul hujah nak menerakakan perempuan pasimistikla, tu.

Budak muda
Baiklah kakak saya akan cuba sesuaikan diri di sini, walau pada masa hadapanya nanti, bernanah telinga saya ini menahan gelaran Professor kangkung

Perempuan
Hah pandaipun kau. Nak mengajar orang jadi pandai di Sekolah, di Universiti, bukan dalam BAS TAK SEKOLAH macam derang nih!

Harap maklum cerita ini hanyalah rekaan khayalan semata-mata; tidak ada kena-mengena dengan yang hidup atau mati

No comments: