Thursday, August 3, 2017

PEREMPUAN TAK CANTIK (sambung)

**** sambung sikit dari cerita semalam****

Tapi janganlah simpati sangat dengan saya yang tak cantik ini. Saya pun dulu jahat juga. Dulu,lah. Sekarang dah baik dah. Wah the moment you rasa u baik, masa itulah sebenarnya u sedang menjahat? hehehe...

I not saying that I am an angle, maksud saya dulu tu, kalau sesetengah perempuan cantik (tak semua perempuan cantik begitu, bahkan perempuan cantik yang jahat tu dalam sorang dua aje, orang kata tak sampai 5%lah cantik, busuk hati,kan) anti, ada cita-cita besar mencantikkan semua orang dengan men"selamat-meninggal"kan orang tak cantik, saya pula kalau tak berkonspirasi, pun, saya ada rasa "hai selamat-meninggal boleh tak" pada orang-orang yang IQ suam-suam kuku jer...

Dulu, cerita masa sekolah Sains dulu. Ada sorang mamat anak Duta ni, hai dia dapat masuk sekolah pun sebab anak Duta, pasal dialah nanti, batch kami diramal tak akan dapat semua pangkat 1 dalam SPM. I'm not surelah sama ada kami 100% pangkat satu atau tidak. Tak pasti. Yang pasti, benih-benih hatered tertanam? ditanam? disemai/tersemai? di lubuk-sanubari ini. Saya benci budak itu just because dia anak Duta, masuk sekolah tak ikut procedur biasa.

Sampaikan ustaz ustazah buat test IQ dan ternyata budak itu IQnya sangat tinggi. Tinggi boleh jadi doktorlah. Dia tak menyerlah dalam akedemik bukan kerna IQnya, tapi kerna bahasa. Bahasa Inggeris pun dia lemau, sebab bapanya DUta di Poland sana. Jadi dia hanya tahu bahasa Poland. Bahasa Melayunya memang hancur. Kalau dah hancur, macam manalah dia nak faham apa yang diajar dalam bahasa ibunda kita,kan? Owh budah tu lelaki. Memang bila tengok aje muka budak tu, saya mesti cakap dalam hati "Ko pigi meninggal, bule tak?"

Macam itulah perasaan saya...

Sampai saya di PPP/ITM pun ada budak macam itu. Anak saudagar besar. Pun bila berpapasan rasa nak ucap-ucap selamat meninggal aje kat dia.

Then I've learn my lesson, Allah bagi sakit, saya kerja biasa-biasa, dengan orang IQ biasa-bias. Baru saya sedar IQ macam kami ni 20%, jer. Kalau nak berlagak nak ucap-ucap selamat-selamat meninggal itu kau sudah gila,ka apa? Memang padan muka sayalah, memang itulah sebabnya, Allah bagi saya struggle dengan masalah mental sebagai pengajaran direct dari langit. Tujuannya, agar jangan mengucap-ucap selamat meninggal pada sesiapa,pun.

Macam itulah saya pada satu ketika dulu. Bila saya sudah tidak ada rasa nak mengucap-ucap selamat meninggal bukanlah saya lebih angel dari kamu. Tidak, tidak begitu. Kita ini manusia, tak pernah lepas dari melakukan kesilapan. Buat omputeh kata,pun, "To Err is human." Dan ingat, the moment kita rasa kita baik, that's the time sebenarnya kita sedang meng"evil"

No comments: