Thursday, August 24, 2017

99 Pesan Guru Part 2

Macam yang saya tulis sebelum ini, pasal mengumpat selebriti, itu,kan. Ahli politik, anak Sultan pun bolehlah kata selebriti. Asal viral, semua orang kenal selebritilah tu hehehe, kalau mereka buat hal yang mengudang gossip bolehlah kita nak ngumpat mereka. Lagi pun orang macam ini "hidup" atas publisiti. Lagi banyak orang cakap pasal mereka, lagi bagus.

Ini pasal ahli politik dengan anak Sultan yang bergaduh ntah apa-apa tah. Ingat baru ini depa bergaduh, rupa dah lama anak Sultan ni asyik cari pasal dengan ahli politik ini. Saya perati, kalau saya ahli politik pun saya cuba sedaya upaya saya untuk jadi perhatian umum. Dan saya rasa apa yang dibikin oleh ahli politik yang satu ini, tidaklah salah,pun. Dia cuba menonjolkan dirinya sahaja. Tapi anak Sultan ini pula tidak senang dengan beliau.

Ada macam-macam tuduhanlah, kunun drama, taklah pandai main sangat, tapi pura-pura berlakon eh malaslah nak tulis balik apa dakwaan anak Sultan ini tadi. Nak tau bacalah ceritanya di sini. Saya tak kisahlah apa orang nak bikin,kan. Tapi satu je saya nak komen, dalam banyak-banyak sukan kenapa pilih sukan-sukan derang. Boleh apa amik renang,ka, diving,ka. Kalau diving mesti mereka tak akan kacau punyalah.

I see diving satu aktiviti yang tak akan mendatangkan rasa terancam anak Sultan dan dapat beri banyak manafaat pada dunia. Melalui aktiviti diving atau menyelam ini, penyelam boleh aktif dalam pelbagai aktiviti konsevasi yang boleh menyumbang pada kesejahteraan dunia. Menyelam rapat dengan coral dan coral penting untuk memastikan sumber makanan dunia terjamin.

Main polo apa dapat? Dapat anak dara kepecahan ovari, adalah. Yang derang kerasukan, pun dengan anak Raja, bukan dengan anak Marhaen yang kunun-kunun didramakan sebagai setanding pandai bermain kuda macam anak raja.

Sukahati dialahkan, kalau dah suka berkuda, takkan ko nak paksa untuk suka mem"batu-karang", dan meng"ikan"lah pula.

Biarlah, kita cuma suka nak tengok sampai mana orang berdua ni nak bergaduh. Yang saya nampak anak Sultan Johor ini macam nak mengelemerkan diri dengan membantai orang lain. Dia kering modal untuk mengelemerkan dirinya dengan sukan POLOnya, dia bantai sana, bantai sini. Masuk bola, bantai orang bola, masuk POLO, ini pula ceritanya. Pesona macam ini sangat annoying, to me,lah. You don't have to agree with me.

Who is gonna win?

As, a marhaen myself, I wish Ahli Politik menang.... Monarki akan berakhir jua, dan dalam saat pengakhiran ini kian menjelma, Allah tarik ilham, dan beri paranoid, semua sedang berkonspirasi untuk " MENJATUHKAN SAYA"

But I also wish yang sistem ini berakhir/aging gracefully because I see how the Royal From Negeri Johor ini, try their level best untuk seboleh mungkin memarhaenkan diri mereka, tapi tiap sesuatu itu ada kesudahannya. We hoped that it end gracefully tanpa sebarang cabar-mencabar dan pergaduhan besar yang bisa membabitkan kita rakyat yang tak tahu apa-apa ini, turut terbabit sama.

...****

Napa? Macam anti Raja/ Monarki jer... dulu kalah berebut Jantan dengan Puteri Raja ya? Iyalah, tu, betullah tu. Tak kuasa saya nak berebut dan melayan sesetengah bangsawan yang paranoid  ada konspirasi untuk menjatuhkan mereka. Sampai nak berlaki,pun ada konspirasi jahat nak rebut laki baginda. But I don't held any grudges against themlah. What for? Buat merosak hati sendiri aje.

Lagi pula kerajaan kemegahan keluarga Baginda pun dah lama tinggal sejarah. Ntah macam mana tah si Tuan Puteri ni dapat mimpi kalau berkahwen dengan jejaka rebutan kerajaannya boleh dipulihkan semula. Itu yang jadi berebut-rebut, tu, sampai titisan darah terakhir tu. Yeah memang kita kesianlah. Boleh kesian gitu-gitu ajelah,kan.

I wonder if KJ will stop playing POLO. Kalau saya, saya cari je benda lain yang orang-orang istana ni tak buat. Contoh, cuci Jamban ka? cuci berak binatang kat Zoo ka?  itu kompem derang takkan bikin hehehehe.

No comments: