Tuesday, June 6, 2017

DEPRESI TAK PILIH KAU SEKOLAH AGAMA KA, SEKULAR

Dari kita bercerita pasal Hannah dan mamat anak Pak Usup itu,kan. Mari saya bercerita pasal seorang kawan saya ini. Ini cerita memang cerita betul bukan rekaan. Budak ini saya jumpa di rumah kawan yang saya kenal dalam dunia maya. Budak ni overly friendly. Kau bayangkanlah first time jumpa dia boleh cerita pasal cerita putus cinta dia.

Saya pun dengar ajelah. Saya bukan nak cerita atau bukak aib dia, apa yang saya nak cerita ini adalah insiden yang saya sendiri rasa pelik lagi terkejut. Bila ada satu hari, masa dia dalam period-fasa-jiwa-kacau-nak-lupa-kenangan-cinta-lama, dia call saya sebab  tak boleh tidur dan kerjanya banyak tak siap. Dia nak jumpa Dr yang merawat saya.  Saya memang tak nak terima sebab saya rasa dia tak mental tapi hanya putus cinta biasa-biasa. Mengambil juga, Latarbelakang dia dari sekolah agama, saya sarankan sahaja dia cari ustaz dia balik dan berubat dengan ustaz

Dia menangis-nagis tak mau. Nak jumpa doctor saya juga. Saya suruh dia jumpa doctor biasa jer, sebab saya rasa dia tak patut ada masalah meroyan-nak-jumpa doktor saya sebab dia sekolah agama. Sakit mental ni hanya menyerang budak Sekolah Sains atau budak aliran sekular yang kunun katanya dalam hati tak ada Tuhan, bukan tak ada kekasih, tak cukup belaian kasih. Eish, ko ni semua orang berebut-rebut nak berkasih-sayang dengan budak sekolah sains kecuali budak skola sains yang belajar universiti sekerat jalan macam saya,lah.

 Saya sakit mental. Dia jiwa kacau sebab tak dapat kawen, Boleh ka Doktor yang rawat saya,  rawat dia? Nak pandai-pandai "playing doctor" bagi dia makan ubat saya, aish memang saya tak berani. Saya juga pada masa tu belum lagi masuk kursus penjagaan orang sakit mental. Memanglah saya rasa, kalau setakat putus cinta tak jadi kawen, buat malu jer nak pi jumpa pakar sakit mental. Doktor saya nak terima ka kes dia ni? Saya ni kes mental- schizophrenia-delusion, nak dapat appoinment pun bukan main susah, tak boleh miss, kalau miss, tunggu lagi sebulan dua, baru boleh dapat reschedule. Saya silap. Sebenarnya mereka akan layan kes-kes kecewa-merana sebab ditinggal kekasih. Biasa orang gagal dalam bercinta ini dia depress. Doktor ada ubat untuk ini. Itu masa kejadian, memang saya tak tahu kaitan putus cinta dengan depressi.

  • Nota: tambahan (bagi mengelakkan kekeliruan).... Tak semua orang putus cinta akan depress, sehingga perlu mendapatkan rawatan pakar. Ini bagi yang mengalami kesedihan berpanjangan, kesunyian, kehilangan, sehingga hilang selera makan, sukar tidur, kurang tumpuan kerja. Ada juga yang rasa nak bunuh diri, hah memang doktor boleh bagi ubat anti-depressant atau bagi sessi psycho-therapy . 
  • Tak semua kes deprasi berpunca sebab putus cinta, putus cinta adalah salah satu dari banyak punca yang menyebabkan depress....

ok berbalik pasal kawan saya tadi, saya share-share jugalah dalam FB alternative orang  secular dalam menghadapi kemelut kejiwaan. Dah haku suruh dia sembahyang, puasa, zikir dia cakap tak nak tak nak tak nak. “Nak ubat macam hakak juga!”. Lepas tu dalam FB saya nampak dia pergi hiking, pergi aktiviti macam-macam, lepas tu dia cakap akan bernikah tak lama lagi. Oklah tu. Lepas dah kawen sok dia buat-buat tak kenal,kan saya pun, tak apa,lah. Malulah, manalah tau saya terlepas cakap depan bini dia. Takut nanti terbuka cerita dia pernah terjebak dengan cinta sebelum nikah macam kebanyakkan budak sekolah sekular yang tak reti agama ni, hingga menangis-nangis,kan. Budak sekolah agama tu, buat malu nama sekolah agama ajelah dia ini,kan. hihihi.

Ceritanya pun depress sebab tak dapat kawen. Bila dah dapat ganti itu, it should be oklah,kan. Saya cuma nak bagi contoh kes, orang sekolah agama, yang tau pantang-larang dalam urusan cinta sesama Anak Adam berlainan jantina, pun boleh putus cinta, nangis guling-guling-depress. inikan pulalah yang kita banyak sekolah sains secular, ini,kan. Adakah kawan saya depress-menangis-putus cinta sebab dalam hatinya tidak ada Tuhan?

No comments: