Monday, January 16, 2017

Excuse me, are you a Naqibah?

Tuudia,kan tajuk kita hari ini, dah macam ala-ala tajuk buku terkenal, karangan model terkenal Mendiang Bonny Hicks la pula,kan. haahhhh! Tapi ni karangan perempuan gemuk aka psiko kuat berangan yang eh ada orang kenal,ka? Tak terkenal puunnn. Orang yang meng"crown"kan psiko kuat berangan tu pun facebook like habis kuat 1, 2k, je, rasa-rasanyala. Nanti check balik ek...

Ok berbalik kepada pertanyaan tadi, jawabnya tentulah tidak. Tapi kalau mau tersilap rasa dek kerana pakaian saya, tak apalah. Masa sekolah dulu saya Pembimbing Rakan Sebaya (PRS). Masa itu baru tahun pertama bermula, jadi saya tak ada client pun. Atas nama pada sijil berhenti sekolah saja.

Tapi bila orang pilih, tu, adalah sebabnya. Kenapa terpilih sebagai PRS tidak sebagai Naqibah,kan. Mungkin approach saya dalam mendepani kemelut kejiwaan lebih kepada terapi, meditasi dari bersembahyang, berzikir, berselawat dan bla bla bla.

Bukanlah saya tidak berzikir langsung, berzikir sebab nak dapat pahala. Mau tenangkan minda, mau berhenti over thingking saya lebih kepada kaedah-kaedah yang dicadangkan oleh pengurus-pengurus stress dan ahli-ahli motivasi. Saya lebih suka baca kaedah pendekatan psikologi terkini. Ahli psikologi yang saya suka ialah Sigmund Freud. Saya suka juga baca puisi. Puisi yang menyentuh jiwa. Lagi sekali macam Gibran's Madman. Lagi sekali, sekali, sekali dan berkali-kali. Aku Binatang Jalan, Chairil Anwar.

Jadi kalau kau mengadu apa-apa saya akan diam. Saya tidak akan suruh kamu tobat ke hapa. Saya diam sebab saya tak tahu apa-apa hubungan kamu dengan tuhanmu. Saya cuma akan dapat rasakan kemelut kamu, dan saya mungkin boleh suggest pada kamu buat sesuatu yang menceriakan seperiti pergi salon gunting rambut, buat facial, atau pergi massage. Itu ajelah saya akan suruh. Saya tak reti nak suruh orang dekatkan diri dengan Tuhan. Sebab Tuhan itu sudah sentiasa dekat dengan hambaNya.

Sekian, tazkirah dari excuse me, I am not a Naqibah HOKEYYY!!! marah?

tak marah, pun Drama, jak, tuh.

You know people-people- yeah you. The one yang bikin saya pandai berdrama ni, bos saya kata, nanti masa Part II Forensic Accounting nanti saya akan kene berdrama sebagai pendakwa-raya yang akan mendakwa pelaku fraud sampai mereka kena jail. Hah! Bestkan kursus Forensic Accounting ni. Hah sapa pepandai kata Akauntan tak reti drama? Akauntan pun kena belajar berdrama kalau nak tangkap penjenayah tau. Dan sekarang ini lagilah penjenayah kolar Putih ini sudah bermaharajalela di mana-mana. Ini ayat drama ek. Tak perlu disokong dengan rincian kajiannya, ya,

Uish soo much looking forward nak berdrama nih.

No comments: