Monday, December 19, 2016

Sakitnya tuh di Sinih

Ok kita gossip lagi satu mamat  idaman dunia. Korang tulis mulek pasal Imam Ghazali bule, kasilah can saya tulis pasal mamat ni pula hehehe. Akceli saya tak berapa perati, skodenglah sangat dia ni sebab taste saya lebih kepada jiwa merana mau pulang, AKU, Binatang Jalang yang mau pulang dengan mengetuk pintu tuhan kerna Aku tak bisa berpaling. Sapalah lagi kalau tak si Chairil Anwar  yang notorious tu. Kalau kau nak ngorat saya, kau berlakun-lakunlah mid-life crisis, lost the sense of purpose in life ka hah gitu. Pasti saya cepat panik, tertipu dan mencair. Itu cerita bodoh saya 10, 20 tahun yang lalu. Hari ini I’m older, wiser, and selfish. Not silly anymore. Kalau boleh elak-elak, “don’t make other people’s problem your problem”. Bukan bermakna saya ini langsung "hati kering". Tidak bukan begitu, saya sendiripun sesat juga, jadi macam mana pula saya mau bawa kau pulang?

Ok berbalik pasal Gibran. Gibran itu kalau berani nak samakan dengan Al Ghazalilah dalam dunia puisi, beranilah kau. Lepas ni orang pulaukan kau, orang kata kau gila, dah sesat jangan bersedih-sedih pulak ek. Berani tulis berani tanggunglah. Jangan mengada-ngada nak ngadu sana-sini orang discriminate awak. Dah perangai awak tu yang suka tulis benda-benda yang orang sini tak leh terima. Orang benci kau duduk diam-diam sudahlah.

Saya kata dia ini Al-Ghazali dunia puisi kerana dia Menulis cinta tanpa merasa “nikmat” cinta. Tulisannya bagus-bagus, pada sayalah. Tapi di sini katanya Gibran itu Prophet sesat. Ini memang saya tak tahu ni. Sapa yang mengharamkan dia saya tak tahu. Kalau ikut ustaz JAKIM memang jahat Gibran ni. Dia melanggar Ar Rahman…. “maka nikmat tuhan yang manakah engkau dustakan” berduyun-duyun orang minat dia, sampai hari ini pun mesti ada awek yang tangkap cintan sama dia, dia boleh buat “DERK” aje,kan. Dosalah tuuuu….eh ustaz ni jodoh pertemuan di tangan tuhan ustaz, dah dalam Loh Mahfudz catat dia mati tak kawen, tak ada anak. Nak kata-kata orang mendustakan nikmat tuhan ni apahal,kan? Ni lagi satu, ni, nak kena maki,ka, pepandai menyama-nyamakan Gibran dengan Hero Penulisan Handalan Islam itu? Hello Gibran itu non-muslim ya, kalau kau baca dan percaya apa yang wikie tulislah

Tak kisahlah haram tak haram, dusta tak dusta ka,kan, saya share ajelah poem Gibran yang saya dapat dari page sastera dalam Face Book saya.


No comments: