Monday, December 26, 2016

Macam-macam

Saya embark on this journey dah berapa tahun ek.... hmmm let me count, 2009, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ,16... wah dah nak sedekat tu, pergh lama,kan. Lama perjalanan, modal dalam bentuk wang ringgit pun banyak juga dah keluar. Ceh journey apa ni? Menulislah. Menulis tesis. "Dr Mardhiah in the making" hah gitewww... hah sila gelak, sila gelak wahai adik-adikku sayang. Kakak tak marah. Memang kelakarkan pun kan. Kakak yang kau kenal/ kau asyik kenang-kenang, bayang-bayangkan uli-uli tepung bikin karipap lepas ni kalau kita bertemu pada masa 10 tahun akan datang dan kiamat masih tidur, sila panggil kakak karipap engkau ini Dr kakak sayang bole? hihihihi....

Saya bajet habis cepat 2020 siaplah tu. Last week saya pergi temuduga untuk peringkat sarjana. Tapi sarjana ni coursework aje. Penulisan ilmiah pun acah-acah, 10 mukasurat je katanya. KAHTAnya. Saya boleh eksen bajet 2020, coursework 1 tahun setengah...means kalau mula Mac 2017, September 2018 siaplahkan. Saya sudah mengarang-ngarang kira waktu itu juga saya sudah siapkan proposal untuk tesis saya yang pertama. Sepupu saya kata/cabar saya siapkannya dalam masa 6 bulan selepas itu. kwang-kwang-kwang biar betik adik aku ituhhhh... tak pe kita titikkan tarikh akhir pada 2020, insyaallah

Sebenarnya menulis ini bukanlah kesukaan saya. Saya lebih suka kawen, jaga anak jer. Tiap-tiap hari doa nak jadi Ibu Misthali, Isteri Solehah, Tuhan bagi 1001 masalah, kesarabutan kepala hotak yang hanya Menera Gading dan deretan A ajelah yang dapat mendamaikan hati. Bukan gelak hilai anak-anak dan gurau manja seoerang suami yang saya minta tiap-tiap hari itu. Itulah,kan bila saya baca ada update FB kawan saya pagi tadi dia share apa kata ustaz, ustaz kata "sesuatu yang engkau tak suka itu, maka itulah yang Allah kata terbaik buat engkau" sejuk sikit hati ini. Bukan tak pernah baca quran dan come accross Al-Baqarah ayat 126,kan. Tapi bila orang post dalam FB dengan hiasan bunga-bunga, hati kitapun kembalilah berbunga-bunga juga. Jadi, doakan sajalah saya dapat kawan-kawan, dapat penyelia yang bagus.

Kisah orang buat PhD ni memang banyak kedengaran, begitu-begini-kan. tapi harap saya punya pengelaman manis-manis ajelah, semanis perjalanan saya menamatkan pengajian peringkat Diploma dan Ijazah pertama saya. Memang manislah. Mana tak manisnya semua pensyarah sayangkan saya...uiks perasannya Ai. Rasa terinaya? Adalah sikit tapi tak sampai 1% pun. Sedihlah kita dok mai kelas Pensyarah/Tutor tak datang. Pastu watsap kat kita sekian-sekian hari bulan suruh datang kelas ganti, kita duduk lagi tercongok nunggu, dia macam itu juga. Nak sumpah seranah, harap dia dapat anak haramjadah... tidaklah tergamak sebab dia santiiiikkkk yang amat. Lagi pun kursus teori jer, saya boleh baca, saya boleh berdiskusi dengan online tutor pun. Saja frust sikit sebab tunggu orang cantik, orang cantik tak mai itu, aje. Tapi dia sorang itu ajelah dari dalam beramai-ramai orang pensyarah/tutor yang macam gitu.

Oklah enuflah pasal journey saya. Doakan yang manis-manis untuk separuh perjalanan lagi.

Terima kasih.

No comments: