Thursday, October 13, 2016

NOPEN4

RATU BeDiL

Maddie anak buah Arwah Bomoh utama. Itu bikin dia jadi anak Marhaban,kan.  Jawabnya tidak. Maddie dia adalah sebuah kejadian yang sangat aneh.  Ya benar dia anak buah Arwah, tapi sebenarnya dia anak angkat kepada adik Arwah. Dia ini campuran. Rupa parasnya sama macam Penduduk Asal Negara Semanggol Lonjong yang lain. Tak boleh nak kata dia geng Marhaban, sebab mama sebenarnya dia adalah cucu Makcik-Pakcik liberal + cucu Geng Marhaban. Kejadian dia tak usahlah saya nak tulis…nanti cerita ini beranak jadi lagi satu cerita pendek yang lain pula. Tak habis-habis nanti cerita saya ini sudah serupa macam cerita cinetron Negara Jiran yang mak saya follow tiap-tiap petang itu. Pendek cerita buah-benih cinta terhalanglah ni. Apa anak luar Nikah? Idak mak dan ayah Maddie kawen betul, tapi dia kawen guna wali hakim. Kawen di Negara Atas Angin masa mereka sama-sama menuntut di sana.

Pendek cerita lagi mak angkat Maddie, Adik kepada Arwah berkerja di Jabatan Penuntut di Negara Atas Angin baby sit si Maddie sebab kedua-dua ibu bapa mereka masih menuntut lagi. Satu hari kedua-dua mereka kemalangan jalan-raya ketika pulang dari kuliah. Disebabkan Atuk dan Nenek Maddie dari pihak ibu maupun bapa tidak mau menerima Maddie, Adik Arwah pun peliharalah si Maddie ini macam anak sendiri. Itulah cerita pendeknya.

Jadi Maddie ni pro mana? Maddie kata jiwanya sebenarnya sedikit kacau. Kacau sebab kurang kasih-sayang, sedih tak diterima atuk nenek sendiri? Tidaklah juga. Kacau yang gitu-gitu sahaja. Sebenarnya Atuk biologi Maddie tak moh terima dia, tapi dalam diam-diam Nenek-nenek biologi sentiasa datang menziarahi dia dan memberikan dia dengan pelbagai hadiah. Ibu dan Ayah Angkat Maddie, kan kerja di Negara Atas Angin, Nenek-nenek ini selalu pergi shopping sana. Jadi mereka selalulah lawat cucu mereka.

Bila dia masuk sekolah tadika, mereka pulang ke Semanggol Lonjong, Maddie dibiarkan bersama-sama arwah kerana Arwah suka Maddie sebab dia rajin membaca dan suka duduk di perpustakaan. Arwah benarkan dia jaga perpustakaan keluarga sejak umurnya 12 tahun, lagi. Nenek Liberal dan Nenek Marhaban terus memewah-mewahkan Maddie dengan wang ringgit dan hadiah. Nenek-nenek ini pun pakai mentera keluarga angkat Maddie, sebenarnya. Iyalah orang nak jaga laki yang berpangkat-pangkat, ramai perempuan muda selalu gila bayangkan suami mereka,kan. Jadi kena pasang mentera kuat-kuat. Sambil datang memperbaharui lessen mentera, mereka ambillah peluang bermain-main bermesra-mesra dengan Maddie.

Nenek Liberal namanya Esah, tapi Maddie panggil Granny Libby. Nenek Marhaban nama Rozana, Maddie panggil dia opah sahaja, tidak ada nama glemer. Opah dan Granny macam mana ya? Ntahla Maddie tak ada cerita sangat, ok kut dua-dua tu. Sama-sama professional, pun. Tak semua geng Liberal teruk. Opah dan Granny kata Atuk Liberal Maddie, setakat minum-minum. Orgy-orgy dia tak suka. Atuk Maddie memang cinta habis sama Granny Libby.  Granny memang cantik dan walau dah Granny pun masih anggun lagi.

Dua-dua Nenek ini memang bestlah… saya berani kata best sebab saya pernah diajak bercuti bersama-sama. Cuma kami berempat. Saya, Maddie, Opah dan Granny. Dah namapun mulut lancang longkang, saya dengan selamba bertanyakan soklan sensitive, betulkah geng Liberal bla bla bla… Opah & Granny kata memang betul, tapi ada juga tak betul, ada juga tokok tambah yang macam-macam. Opah sokong Granny. Opah kata, geng Marhaban ada juga yang tak betul. Kalau tidak, masakan ada geng yang minta cerai semata-mata mau kawen lain setelah berskandal dengan geng lain yang pangkatnya lebih tinggi dari suami mereka. Opah dan Granny setuju akan satu perkara. Mereka sependapat, perempuan mana-mana perempuan pun kalau dah mata-duitan-mata-duitanlah mereka. Tak kira pakai jubah Marhaban atau pakai bikini Liberal mereka akan gunakan bukan lelaki saja, tapi perempuan lain yang ada nama untuk kesenangan sendiri. Opah tambah lagi perempuan mata duitan geng Marhaban lagi mengerikan dari geng Liberal sebab mereka percaya lelaki boleh kawen 4. Atuk Marhaban memang tak pernah putus terima pinangan dari dulu sampai sekarang. Memang absurd. Tapi nak buat macam mana dah takdir berjodoh dengan lelaki hebat. Sedapnya makan hati ulam jantung Opah sahaja yang tahu.  Opah kata kalau granny kena ambil satu mentera, Opah kena ambil 4. Kami pun gelak-gelak kuat-kuat. Nenek-nenek ini memang best.

Abeh kalau dah best, kenapa pula si Maddie ni jiwanya jadi kacau? Ntah saya pun tak tahulah dia tu. Mungkin kesan delirium yang dululah tu. Dia sedikit kecewa dia tak boleh jadi macam arwahlah tu. Sikit. Dia kata dia tak boleh “masuk” makam Arwah. Dia sikit-sikit percaya darah liberal jadikan dia ini panas, tak serasi dengan Mentera Agung. Dia selalu-selalu cakap… alah aku ni anak angkat aje.

Saya tanya lagi “kau nak jadi macam arwah,ka?... eh gilalah orang perempuan mencarut-catut macam tu”

Dia cakap “kalau Puter boleh, kenapa aku tidak?”

Aah saya malas nak gaduh dengan perempuan seorang ni. Eish takut saya. Memang saya takut. Kalau perempuan liberal macam Puter itu mencarut, saya boleh terima, tapi kalau geng Marhaban yang mencarut, saya ada sedikit tidak selesa. Kau nak kata saya double standard, lalang tak tetap pendirian, ko katalah. Saya tetap berpegang bukan tak boleh perempuan mencarrut, tapi eish kalau boleh janganlah perempuan itu dikenali sebagai pencarut,  lebih-lebih lagi dia memakai imej Marhaban.  Lalu saya ajak dia masak lemak tempoyak. Lepas tu kami pergi beli baju, buat facial dan makan aiskrem.

Lepas balik rumah baring-baring seorang diri, saya terbayang, membayangkan what if satu hari Maddie jadi macam Puter. Pencarut tegar dengan imej-Marhaban. Tak apalah kalau itu takdirnya. Saya akan tetap jadi best-friend dia. Saya tidak akan tinggalkan dia. Pun begitu saya diam-diam berdoa agar dia jadi macam cikgu Bedah.  Anak murid yang rapat dapat rasakan COntrol laser/longkangnya. Tapi umum mengenalinya sebagai guru, pakar motivasi yang ceria bukan perempuan emosional yang kasar.

Satu hari saya tanya “kalau kau boleh jadi macam Puter, tapi Puter Marhaban, kau akan bedil geng Liberal ka?”

Maddie ketawa…. “dua-dua aku nak laser, terutama atuk-atuk aku tuh”

Saya terperanjat. Sungguh, terperanjat. “Kenapa?” Saya tanya.

“Kau tengok Granny dan Opah. Kalau mereka boleh berkawan kenapa Atuk-atuk aku tak boleh?  Kenapa Granny dan Opah kena menipu kalau mau keluar bersama?”

Saya garu-garu kepala tak gatal. Bengong minah ni. Lalu saya belanja dia makan coklat. Sambil makan coklat saya berdoa…biarlah dia ni cepat habis kajiannya, boleh buka bisness macam  cikgu Bedah. Kenapa kalau Maddie mula bercakap hal yang membimbangkan, saya ajak dia masak dan makan. Sebab Maddie ini ada perangai pelik. Masa makan, masak, waima tika menyediakan makanan dia tidak bercakap. Dia ni senang kalau kau tak mau dia bising, kau hulur ajelah bawang ka, ikan bilis ka untuk dia kupas dan buang taiknya. Kalau kau tengah jalan-jalan…kau cakap sahaja “Maddie jom kita cari eskrem. Jom kita cari coklat” Saat kau kata jom cari, itu pun dia akan terdiam, dah. Dia memang longkang, tapi kalau tak tahan kena bedil, kau seru sahajalah nama-nama yang saya sebut tadi. Pasti tergencat semua peluru bedilannya.

Pada satu hari yang tenang-tenang, saya tanya dia lagi apa betul dia serius ka nak jadi Ratu Bedil? Dia tergelak, sahaja. Habis gelak dia cakap “Aku,kan perempuan.”

Saya sanggah “tapi aku tengok geng Marhaban la ni dah banyak berubah, perempuan pun dah ada jadi calon wakil rakyat”

“Tak adalah aku acah-acah ajelah… kau gila apa. Aku macam kau juga, tak kisahlah orang nak kata aku double standard ka apa, aku masih tidak selesa kalau perempuan Marhaban bertempek macam minah dalam video yang kita tengok hari itu”

Saya:       “double standard. Munafiknya kita ini,kan?”

Maddie:  “Kan. eh aku tak sekuat Puter,lah. aish. Gila kuat dia tu,kan?”

Saya:        “kan.”

Saya kunyah-kunyah kerepek ubi pedas sambil memandang poster Puter dengan penuh kagum. Maddie hanya memerhatikan saja. Dia tak makan ubi kayu. Dia alahan ubi. Saya mau belikan dia kerepek pisang atau kentang, tapi semua sudah habis sold-out. Tetiba Maddie bersuara “Eh convo nanti, aku ingat nak jual kerepek-kerepeklah. Dah orang asyik jual bunga jak,kan”

“eh dah nak jadi usahawan pula kawan saya ini” kata saya dalam hati. 

Nasib baiklah saya ini sudah pencen dah tak perlu fikir pasal duit, pasal kerjaya. Iya saya dah pencen. Saya memulakan kerjaya sebagai remisier kepada Pakcik-makcik saya semasa umur14 tahun umur 25 bila investment saya sudah cukup tampung belanja bulan saya yang tak seberapa ini, saya pun pencenlah... back-pack, tengok-tengok dunia. Orang kata susah dahulu senang kemudian. Itulah beza saya dengan dia. Dia umur 12 tahun kerja perpustawan tak ada gaji tak ada elaun, hanya dapat tempat tinggal, makan percuma 6x sehari. Nak berjalan-jalan tunggu Opah dan Granny datang belanja. Saving account pun dia tak ada. Dia Cuma ada tabung bentuk mangga, dalam tu banyak jugalah duit. Duit dari Opah, Granny, atau Mama Papa, atau Arwah yang bagi dia simpan. Lebih elaun belajar Universiti yang Yayasan bagi, dia simpan juga. Tapi itu,lah rugi,kan duit simpan dalam tabung tak dapat faedah tak dapat pulangan. Itu pun duit itu habis juga sebab si Maddie ini rajin bersedekah. Pantang Nampak tong sedekah di tempat ibadat atau kedai makan, dia akan masukkan duit. Dia juga kalau berjalan-jalan tak lokek belanja kawan.

Pendek ceritanya  kekacauan jiwa Maddie adalah berpusat dari dirinya yang masih tak ada asset, tak ada apa, hanya menumpang di  rumah keluarga ibu dan ayah angkatnya dalam dunia nyata. Boleh saja dia jadi surirumah sepenuh masa. Dia cantik dan ramai peminat di dunia maya, maupun dunia nyata. Dunia mayanya lebih “happening” dari dunia maya saya sebab dia di dunia maya dikenali sebagai kesayangan Arwah Bomoh Utama. Semasa hayat memang Arwah banyak menayang si Maddie ini sebab dia cantik dan tarikan ke Rumah Agam Arwah yang menyediakan khidmat jampi-jampi dan mentera. Foto shoot Maddie tengah menolong tika majlis macam-macam majlis di Rumah tersebut memang anggun dan bikin pengikut-pengikut Arwah mencari-cari siapakah gadis anggun tersebut. Bila Arwah kenalkannya sebagai perpustakawan Rumah Agam, hah lagilah saham dia naik mencanak-canak. Lagi pun dia dah cantik, di University, sudah ramai lelaki tergila-gilakan dia. Maddie tak pergi sekolah macam budak biasa. Dia Umur 15 sudah tamat Sarjana Muda. Pada Usia 21 ini dia sedang buat kajian untuk jadi ahli falsafah.  

Tapi dia cakap dia minat Kum Yong OOn. bintang selebriti pop yang sangat digilai ramai. Dia nak kawen dengan artis pop. Katanya,lah. Peminat-peminat dia semua terdiri dari Pemuda Marhaban. Dia tak minat. Pernah ada sorang pemuda Marhaban yang telah menjadi Yong OOn jadi-jadian sebab nak memikat si Maddie, sehingga ibu pemuda tersebut meroyan-royan di Rumah Arwah marah-marahkan si Maddie yang baru berusia 16 tahun itu. Tika itu Arwah masih hidup, lalu arwah jampikan pemuda itu dan selang 4 bulan kemudian, pemuda tersebut bernikah dengan gadis pilihan ibunya yang adalah sikit iras-iras Maddie dan pemuda tersebut bertukar marhaban semula. Maddie dia cantik, tapi cantik tipikal gadis poster. Kau touch-up-touch-up sikit saja dah dapat rupa macam dia tu.


Muka tak cantik saya ini yang unik, susah nak ditouch-up kasi serupa. Hanya lelaki yang benar-benar bijak pintar cerah bersih rohaninya sahaja yang boleh nampak keunikan saya ini. Lelaki miang, gatal keladi, hidung belang, itu memang biasalah tu, kesimpang-siuran jiwa menyelamatkan perkara-perkara unik dan rare jadi halwa mata-keranjang. Oh saya cuma melawak sahaja, untuk naikkan self-esteem bila berkawan dengan perempuan cantik yang sentiasa jadi perhatian lelaki. Owh stress owh orang pandang dia saja tapi tak pandang saya pun….hehehehe.  

No comments: