Wednesday, September 28, 2016

Ouh Iyeker....Tips petang Rabu


Dulu saya ada seorang kenalan yang punyalah comel, bijak, bla bla bla, tapi selalu ada masalah kena cemoh dengan jurujual. Saya tak tau apa masalah dia. Apa yang bikin jurujual pandang sebelah mata padanya....

Saya pula yang muka macam celaka ini sentiasa rasa macam dewa bila berhadapan dengan jurujual. Terbaru, semalam saya ada sikit kerja yang perlu saya emel ke ibupejabat. Rumah saya tak de internet. Jadi saya fikir mau ke kedai mamak berhampiran, mau pau wifi.

Tapi ntah macam mana saya rasa macam saya mau reward diri dengan kopi mahal yang orang dok bising-bising, mau feeling- feeling ala-ala penulis terkenal gitu. Saya pun memandu ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu yang letaknya tak sampai 10 minit pun kau memandu.

Saya letak kereta dan saya menuju ke cafe yang terletak di tingkat bawah. Macam sedikit sibuk dan saya tak tau mau minum apa. Seorang jejaka bermanis mulut melayan saya. bercakap itu ini, gitu-gini... Bila tiba giliran saya membuat pesanan saya tanya apakah kopi terlaris yang mereka ada... dan saya pun ambil kopi itu dengan kek keju...saya juga berterus-terang yang saya sebenarnya mau guna internet mereka sahaja.

Saya cakap dalam bahasa Inggeris yang terlebih mengada-ngada, macam siyal baru pulang melancung ke Negara Mat Saleh hehehe... Tak semena-mena Jejaka yang bermanis mulut tersipu-sipu. Pekerja yang mengambil pesanan saya tersenyum lebar, macam jatuh cinta dengan saya gitewww.... lalu nama saya pun bertukar dari Mardhiah jadi Martia....

Pendek cerita, tak perlu warnakan rambut blond, hanya perlu cakap bahasa Inggeris ala-ala "Queen English" sahaja, untuk kau dilayan seperti raja dalam dunia kapitalis bangsat ini.

No comments: