Wednesday, June 15, 2016

Happy Ramadhan

Dah berapa hari kita puasa eh....

Puasa tahun ini saya bikin benda yang ntah...deviate dari amalan sebelumnya. Tapi anehnya saya rasa tak bersalah. Saya malas dah nak rasa macam-macam itu lagi. Saya sebenarnya susah nak rasa bersalah, sebab saya rasa apa yang saya buat tak salah, tapi pada kamu, apa yang saya buat itu salah. Apa dah saya buat? Jeng-jeng-jeng....hah ada dua benda yang saya dah buat yang saya rasa tak salah tapi sangat salah di mata kamu. Apa dia?

I)   Saya sikat anjing.
II)  Saya baca certot ini dalam bulan ramadhan.


(I)

Sikat anjing saya rasa kamu pun boleh sikat, selagi anjing tersebut benarkan kamu menyikatinya. Nasihat saya kalau nampak anjing jangan terus terkam dan sikat. Tak semua anjing suka kena sikat. Apatah lagi kamu yang bukan dog person, tentulah sukar untukmu, waima mau mendekatinya, apatah lagi menyikatnya. Sikat anjing tak dosa, cuma kalau salah satu dari kamu basah, atau kedua-dua kamu basah, kamu cuma kena sertu sahaja. Jadi sediakan sahajalah air tanah liat dan janganlah kamu pandai-pandai mengubah hukum.

(II)

Baca certot Ketika Bulan Memperkosa Matahari. Kalau kamu ni jenis dengar iklan Yusof Taiyyob pun dah boleh naik gatal, janganlah kamu baca certot ini. Kalau kamu rasa iman kamu kuat, silalah baca. Ia sebuah certot yang sangat menginsafkan terutama di Bulan-mulia ini. Saya nagis baca certot ini. Seriusly, nangis.



No comments: