Sunday, April 10, 2016

MELUR...samb

“I couldn’t connect to the internet, can you please take a look at my computer” pinta saya pada rakan sekerja.
“May be they’ve block on your note book”
“Last time ok, whaaaaat”
“New policy. You’ve been away for a month. You cannot just plug in your personal note book here. You need to have an authorisation from IT Department.”
“ummmh…. I got to see the IT guylah ni”
“yeah your, IT guy, go and get him” sambil dia menjelirkan lidah…
“since, when our IT guy, becoming MY IT guy?” sambut saya sambil mengangkat kening.

Beberapa ketika kemudian….
“Erdeena, why you didn’t tell me that Ian is not here any longer, in the first place?”
“So, you’re upset?”
“NO! Suka hatilah dia mau pegi mana pun” Deena terkejut, saya pun terkejut. Saya terlalu kadang-kadang, like setahun payah sekali meninggikan suara. Tapi kenapa ni saya tiba-tiba rasa emosi pula. Becca hanya mampu menggosok-gosok bahu saya dan cakap “I think you need to go to the cafeteria for a hot chocolate” saya pula hanya menurut macam robot. Rasa nak menangis pun ada.
Iya saya agak frust, bila saya tahu My MR POLIS moral sudah tiada. Migrate, ikut abang dia ke Australia. Di sini mereka hanya berdua beradik. Kedua ibu bapa sudah tiada. Abangnya pula buka restoran makanan Cina di sana, dan kali ini dia ikut sama. Saya tak sepatutnya rasa sedih, kehilangan ka apa ka,kan, tapi saya memang rasa teruk sangat. Kenapa masa dia ada saya asyik mau gaduh saja. Bila dia tak de saya rasa semacam.
Lalu saya melukis. Saya mau aktifkan sel-sel otak kanan saya. Kerja saya ini terlalu teknikal. Dulu saya berhenti melukis sebab Edward de Bono kata akauntan dan lawyer jangan guna otak kanan, nanti jadi fraud, window dressing bla bla bla….dulu 15 tahun yang dulu. Tapi hari ini creative accounting diberikan sedikit nyawa. Adalah alasan-alasannya…ah tak payahlah saya tulis di sini. Jika berminat boleh saja google topik teori perakaunan.
Saya pula dapat kerja bidang auditan. Pak Cik saya auditor kerajaan, sama macam saya. Makcik saya inspector polis. Pak Cik saya kata orang yang berotak kanan ini, kalau bikin report, reportnya ada jiwa. Suraya kakak sepupu saya adalah inspirasi saya. Suraya sekarang merupakan seorang Audit Partner di Firma Audit Swasta yang terkemuka di ibu kota ini. Suraya akan melukis tiap masa yang terluang. She’s good but she says ustaz say she cannot make a living by being a painter. Each time she finished her sketch book, she will burn it. This time around I wanted to serious with my life.  I want to be an auditor. Dah lama tak lukis, saya kehilangan skill, macam cacing aje, lepas tu saya doodle….Ntah apa aje yang saya conteng-contengkan.
“Kenapa tak sypke jer pakwe kat Australia tu, hmmm melukis kunun, apa lukisan ini boleh hantar jiwa kau ke sana, lepas lukis-lukis bakar, macam kakak sepupu kau tu?” Tanya Deena sambil mengekek ketawa gelihati melihat contengan-contengan saya pada satu hari tika dia singgah ke apartment saya. Deena tinggal dengan ibu bapanya di kampung yang terletak kira-kira 45km dari tempat kerja kami. Jadi musim-musim El Nino yang membahang ini dia tunggu matahari terbenam dengan berbadak berendam dalam kolam di apartment tempat saya menyewa dulu sebelum meneruskan perjalanan pulang ke rumah. Kadang-kadang dia singgah naik ke apartment, kadang-kadang dia lepak-lepak sahaja di kafe berwifie yang terletak berdekatan dengan kolam renang. Kadang-kadang saya ikut dia berenang, tapi selalunya saya lebih suka terperap di dalam bilik, menconteng. Oh rule no 2 kawan tu….saya malas nak buat laps. Kalau saya temankan Deena pun kami berendam dan bergossip-gossip saja. Sejak-dua-menjak ni saya malas nak gossip dengan dia, sebab nanti balik-balik saya yang kena.
Saya diam saja. Saya rasa tentula tak ada faedahnya saya berskype-skype segala bagai, menipu diri sendiri pada sebuah harapan yang tak pernah wujud pun. Sekurang-kurangnya menghantar abu lukisan ke udara kurang satu dosa bercakap-cakap yang bukan-bukan yang dikhuatiri akan terbabas hingga membenihkan anganan yang bukan-bukan dengan seorang Mahram. Kau mau islamkan dia, nak tunjuk betapa indahnya Islam, betapa lurusnya Islam sedangkan kalau bercakap dengan dia pun, saya tak sudah-sudah kau mengiyakan kutukan dia terhadap Tuk Islam yang huru-hara, itu. Sedangkan Islam kata mengumpat, mengata itu umpama memakan bangkai saudara sendiri. Bagaimana pemakan bangakai  mau pimpin orang yang dikatakan kunun sesat itu? Kau ingat dia mau belikah? Janganlah mudah tertipu sangat wahai Muslimah. Itu cuma satu tipu helah syaitan.
Saya diam, sebab konsep benih anganan dan memakan bangkai ini sangat kompleks untuk saya fahamkan pada Deena. Dia mix. Mama dia Irish, bapa dia yang Melayu macam saya. Dia menerima pendidikan di luar negara hingga usia belasan tahun. Justeru saya belum lagi selesa berbincang perkara yang dalam dengannya. Lagipun saya baru sahaja kenal dia selama setahun.
Saya diam, saya menconteng, tapi saya tidak akan membakar contengan saya seperti Suraya membakar buku lakarannya.

No comments: