Wednesday, January 20, 2016

EMPATI

Hari ini mari kita layan catatan sepi dari kawan-kawan saya….krik, krik, krik….saya sudah minta izin mau bubuh dalam catatan jurnal saya, siap saya deraf dulu. Keizinan itu penting, walau ini cuma jurnal peribadi.  

Catatan 1:- Zahara
(Jika minat nak kenal dia, boleh cuba nasib dengan mengklik pautan ini)

"Kita bertemu tapi tidak memandang
kita bersua tapi tiada bicara
Sepi pun meraja suasana
tik ... tik ... tik..
begitu perlahan masa yang berlalu
engkau enggan mengatur kata
namun jiwaku tidak henti memandang kamu
hatiku tidak henti mengungkap bicara tentang kamu
walau bibirku juga membisu dan mataku menunduk
aku akur kehendakmu
Tuhan,
Engkau yang memegang hati dia
Engkau yang upaya memujuk hati dia
padamkan amarahnya
surutkan rajuknya
tiada dayaku melainkan kuasa-Mu."


Catatan 2:-  Lily
(Klik sini kalau suka mau baca tulisan Lily boleh juga klik sini untuk sampai ke FB beliau.  Lily seorang penulis yang berbakat)

Hujan dan kita cuma perlu dua cangkir kopi panas untuk mabuk-mabuk cinta bersama. Hujan dan kita sekadar perlukan sekaki payung kertas untuk bersiar-siar bersama.
Atau kita boleh meredah rintiknya dan kebasahan bersama. 
Esok, kita akan bersama mencari paracetamol, antibiotik dan priton dari farmasi atau premis tujuh sebelas
Hujan, dan kita boleh pilih selimut tebal untuk baring-baring di bawahnya; dan kucing kesayangan kita menumpang di antaranya. 
Tapi
Kau pilih untuk merewang entah ke mana-mana dan meninggalkan aku dengan sebuah laptop yang maha bisu. Aku masih berharap, masih bermimpi tentang engkau.
Hujan,terkini kau pilih gajet telefon pintar. Dan aku pilih TV sampah teknologi yang semakin berinovasi

Nota kecil:- Apa yang saya suka mungkin anda suka juga. Saya Sanguine kepoh cuba mau mengamal salah satu dari 7 habits of an effective people iaitu “seek to understand”. Yup we are seeking to understand mereka yang introvert. While mereka yang introvert mungkin cuba beradaptasi dengan Sanguine yang taklah berapa pandai atau rajin, ala biasa-biasa, suam-suam kuku jer (kadang tu tahap bodoh piang pun ada gak eh, jadi menteri plak tuh, punyala pemalas mau berfikir nak selesaikan masalah rakyat, disuruhnya rakyat bawa bekal gi kerja, masak nasi goreng!) tapi boleh keep moving-on with life biar berbakul-bakul sumpah seranah orang lemparkan kepadanya.


Apapun kesukaan kita, kena berpada-pada. Nietzsche kata it is a girl romantic dream to be a saviour, but this good intention, can sometimes suffocates orang yang u cuba mau gembirakan itewww.  Jangan bussy body sangat, jangan over-over rasa yang  u can take away people’s pain, or loneliness, nanti jadi seorang monster yang sangat menyakitkan. Itu kata Nietzsche bukan I. I repharase aje ikut apa yang I faham, kalau lari jangan marah. Kita cuba nak kata hidup dalam zaman ini, ada masa kita kene slamber jet macam Dato’ Vida, tapi tu kalau semua benda nak jadi macam dia….wowOhhhh, terlalu Americanisasilah pula kita ini. Silap haribulan boleh membunuh acuan kita sendiri. What it is like to be a Malay, pun, Malay tu mana rope eh, sudah tidak  kita ketahui. 

Ada ketika dan waktunya kita kena buat pekak, muka poker dan teruskan berjalan, .......

ada ketikanya pula kita kena berhenti sekejap dan marah-marah sikit.

No comments: