Thursday, December 3, 2015

BUYUK !!!!

Semalam saya rasa terkejut juga bila baca wats app dari group sama-sama belajar masa SPM dulu. Ia berkenaan tahun 2016 yang sukar. Macam-macam sukar untuk mereka yang tinggal di lembah Kelang yang duduk dalam kelas middle income. Mereka tak  biasa susah macam saya. Tak biasa  bangun awal  semata-mata mau ke tempat  kerja. Pergi tika matahari belum terbit, pulang tika matahari sudah terbenam. Mujur kerja seminggu 5 hari. Dapat tengok terbit fajar 2x seminggu sudah alhamdulillah yang amat sangat. Syukur pada tuhan yang beri kesihatan untuk bekerja dan tidak perlu meminta-minta sama orang untuk kelangsungan hidup.

Sungguh semua naik, tambang naik, beras naik, gara-gara polisi kerajaan yang  ada pada hari ini yang tidak pro-subsidi. Saya bukanlah mo mencacai PMlah pula…. Mementanglahkan tahun depan mo isi SPA online untuk jawatan pegawai. Tidak. Jawatan yang ada pada hari ini pun kira ok sangatlah tu. Saya merantau  tempat orang jadi kalau saya berjimat-cermat tak ada rasa paranoid pada orang sekeliling mengata saya sudah jatuh muflis, kena tipu jantan hidung belang, jika lunch nasi kuning, dan bikin sup2 sayur aje for my dinner, pigi kerja naik pengangkutan awam, hidup ala kadar macam Mat Bangla, Minah Idon di semenanjung saaana. Being an outsider saya tak dihimpit tekanan untuk bersaing dengan my peers, orang naik pangkat beli AlMeera, saya mo beli Hyundai, VIOS, orang bercuti di Bali, Bangkok, aku pigi New Zealand, Netherland, hah tuuu dia,kan..Orang Ifftar di Hotel Sri Malaysia, Mak Ifftar di Hatten. Ai orang naik jadi ketua kerani aje pun boleh pakai Bonia Ori, Michael Kroft, Mak Penolong Pegawai kenalah pakai PRADA, mana boleh kalah, tu… Mujur jua Mak kini di KK. Boleh buyuk, kata “Tak maulah, I want to concentrate on my study, atau,  I need to save to for my PTPTN loan repayment” kalau ada ajakan dan pelawaan yang bisa bikin poket jadi sikit rabak hahahaha. Lagi satu, my peers kat sini, walau sudah senior pun dia orang biasa-biasa saja. Bos pun kadang drive Kancil ja..paling up pun Atoz walau di rumah memang ada Al Meera dan Four Wheel drive.  Memang tak macam di Semenanjung, kalau indak bermekap, indak berdandan rapi, ala-ala koperata "ku puteh kuputeh, barulah puteh" lawa-lawa pergi mengaudit, nanti kalau ko tak malu, bos ko malu, bila ada auditi tak sayang mulut, gelar anak buah dia "makcik audit". Agak-agaklah jugalahkan, kalau mau cincai dan slebet kunun lagak zuhud, pun, awak masuk mengaudit GLC gergasi macam Tabung Haji, UEM, MAS, Khazanah, tak salah kalau auditi yang ada masalah inferiority complex, fobia kena tegur datang mengejek, pun. Bukan hujah laporan saja yang kena smart, penampilan juga wajarlah berpadan-padan. Lain la saya di sini yang auditinya setakat ketua kerani, tuan PPD yang dah nak pencen, pak aji-mak aji alim, warak yang mantap spiritual walau bajet yang mereka terima ala-ala kadar saja. Tidak macam orang muda remaja berdarah panas, diamanah kerajaan dengan bajet billion-billion, sedang mau mencanak-canak naik salah tegur sikit, sudah cari salah, dan lemah orang. Pasal penampilan yang tak kelas pun boleh jadi satu isu besar yang harus diangkat dalam kursus asas auditan.

Jadi ini bukan kisah pasal cacai mencacai, ok. By the way kalau saya cacai Najib separuh mati,pun, Rosmah bukannya baca blog/ tulisan saya ini, pun. Enuf merapik rabankan tentang  pro/advantages bekerja Borneo, instead of Putrajaya yang mega/megah itu. Tentang sisi positif mengaudit auditi cikai, "kampung" bajet ciput vs mengaudit auditi yang smart savvy CGPA paling koman 3.85 Ahmad Maslan, bajet billion-billion, million tak main...la.

Back to the slash in subsidy, back to PM yang semacam anti-susidi ini. Saya cuma mau tulis yang saya adalah antara pelajar yang tidak pro-subsidi dari zaman A Level di sekolah dulu. Walau saya tidak mengkhusus dalam bidang ekonomi, belajar ekonomi setakat asas-asas saja. Saya merasakan jika subsidi mau diguna sebagai alat membantu marhean, ia tidak effektif, langusung! Contoh, beras yang di Subsidikan, let say pada harga  10sen sekilogram. Adakah semua beras yang terjual digunakan oleh golongan sasaran yang sepatutnya. Tentulah jawabnya tidak. Siapa-siapa pun dapat menikmati subsidi ini. Lebih teruk dalam kes subsidi petrol. Di Thailand saaaana orang Thai seludup petrol dari sini, bawak jual pula di sana untuk dapat untung lebih.

Ya subsidi memang bikin semua dapat harga lebih rendah, tapi adilkah? Tercapaikan objektif kerajaan untuk membantu golongan sasaran berpendapatan rendah? Itu pasallah Kerajaan yang ada pada hari ini banyak potong subsidi. Beliau memperkenalkan BR1M. Kami boleh bertekak sampai kiamat pasal ini kalau kami suka dan tanggung risiko pemutusan tali persahabatan yang telah terjalin bertahun-tahun lamanya. Orang lain yang bodoh, yang bermasalah, buat keputusan yang menyusahkan orang, apa pasal kami pula yang nak bermasam muka, bertekak, bergaduh dan ambil risiko putus sahabat. Tak berbaloi, langsung,kan.

Tapi, kami pilih untuk tidak bertekak. Kawan menghantar lagi satu massage yang mencadangkan kami semua solat dan doa. Doa adalah senjata orang Islam. Anda rasa terinaya. Doalah sama Tuhan. Hanya Tuhan yang mampu meredakan yang sukar dan meluaskan yang sempit.

No comments: