Thursday, October 8, 2015

Run, Jung Mi

Dekat seminggu juga saya tidak update blog, sebab saya ke JB menghadiri majlis nikah adik sepupu saya. Di sana saya tak bawa lap-top. Bila waktu rehat-rehat, saya tengok TV,  cerita Korea tajuknya Run, Jung Mi. TV tu anak sepupu saya yang punya, kalau tak Korea, kartun, tapi bule saja minta mereka tukar TV3 bila-bila masa. Mereka pun tak obsess dengan TV pun. Most of the time mereka pun sibuk tengok kita bikin bunga rampai, sirih junjung, berinai, atau mengikut emak, atau ayah sedara mereka bikin errant untuk neneknya.

Saya pun ter-terapa eh, terfollow drama Korea sekejap. Oklah bulelah. Balik KK saya sudah ketinggalan drama PM-1MDB vs Panglima Penyelamat nusa bangsa selama seminggu. Cerita masih macam gitu juga. PM masih bertahan, Panglima masih mengasak. Majlis Raja-Raja pulak bersuara. Bila Raja dah bersuara, barulah Majlis Peguam??? (A-G Chamber) beri maklum balas. Panglima masih tak puas hati dengan penjelasan tersebut.

PM juga dituduh manusia terlaknat bila dilihat bermanis muka dengan Presiden Israel. Saya kesian sama PM. Dulu masa tengok cerita Ultraman pun saya selalu kesian dengan raksaksa. Kesian raksaksa. Hari ini bila tengok drama internet, saya kata kesian PM.

oh Jung Mi, Jung Mi pun sama...kesian Jung Mi.

Semasa di JB, itulah seorang jiran lama kami dari Singapura tanya saya pasal PM kita. Respond saya simple "our PM might be bad, penjenayah kolar putih, but if you going to say our PM is stupid... I will rebut you.  Don't come here and make a cerita as if our PM lelaki buas yang 24 jam tegang kejang anunya melayan perempuan gatal mata duitan sehingga tak de masa nak buat kerja lain. Our PM is as intelligent and hardworking as your Lee Hsien Loong, or even Lee Kuan Yue. Come on la ketua gengster pun tak 24 jam kongkek pelacur dan masih kena luang masa berfikir strategi untuk  kalahkan polis, ape?"

Ini bukan doa penenang hati atau apa, tapi lirik lagu pop arab yang agak popular buat masa ini. Judulnya Kun Anta - Jadilah Diri Sendiri, be yourself.


No comments: