Tuesday, October 27, 2015

Orang ____nan Bercinta

Saya saja kosongkan tajuk di atas, sebab dalam kepala tidak ada perkataan yang termanis untuk menggambarkan insan yang di landa cinta kala umur dah macam saya ini. Nak kata tua, ramai tersalah sangka kami muda lagi. Dengan kedudukan kewangan yang baik, kegembiraan dan ketenangan fikiran, nak kata semua kenalan perempuan saya yang awet-awet muda.

Terbaharu, yang saya pergi mengaudit di Tambunan tu, Ketua Kerani, mak aii memang ko mesti kata dia budak baru masuk kerja. Dia nampak 10-15  tahun lebih muda dari usia sebenar. Orang dalam ofis itu semua nampak muda. Antara faktornya adalah ketenangan, tempat itu memang tenang. Kata Puan Ketua Kerani, "kalau saya stress saya bule saja tenangkan fikiran tengok sawah padi orang. Saya sendiri indak ada sawah padi"... sebelum saya pulang Puan bekalkan saya macam-macam produk halia. Puan kata halia elok untuk cuci perut, buang toksin, sistem penghadaman lancar. Seorang Pegawai yang ada menyampuk, kata "itu pasal Puan kita ini, maintain selim"

Oklah enuf cerita pasal orang yang awet muda ini. Ini cerita pasal orang yang disapa cinta lewat usia. Dulu di pejabat lama ada seorang adik yang buat latihan pratikal di sana. Dia cerita pasal ayahnya yang duda yang sedang di amuk perasaan cinta. Sampai hati sianak bercerita,kan. Itulah budak-budak sekarang ini memang bertuah punya budak!

Saya tak marah, tapi macam dia terasa pula saya sakit hati, sedih ka, lalu dia cakap "bukan kita nak memburuk-burukkan mereka kak, tapi kita bengang tau kak, dulu masa kita nak cakap telefon lama sikit kemain berang lagi dia, malam-malam dia jenguk bilik kita kalau terang, kita terbabas chatt internet dia marah suruh kita tidur. La ini kak dia bergayut telefon sampai malam-malam buta oklah pula" marah si anak.

Saya: Tiap-tiap malam ka?

Dia: almost!

Saya: kalu macam tu jalankan ajelah

Dia:  memang dah berjalan pun, tapi perempuan tu minta 6 bulan untuk dia bikin preperation. Kau bayangkan kak, 6 bulan kita nak tanggung ini semua !

Saya: ntahlah dik, sabar itu separuh dari iman

Orang ketiga: sekarang ini semua macam ketulah, benci sangat remaja bercinta, bila sendiri bercinta lagi teruk...kak tengok kat taman bunga tu alahai couple tua-tua bercinta lagi lentoooookkkkk"

The morale of the story...ntah jangan mudah mencebik mereka yang angau. Orang tua bercinta tak de orang mau guide, dah, pandai-pandailah jaga diri sendiri agar tak jatuh standard di mata insan yang disayangi.

dah. selesai.

Cerita ini kalau ada element tokok tambah tu biasalah....

No comments: