Wednesday, October 28, 2015

Cita-Cita???

Saya ini kira kampung pingit-pingit juga orangnya. Fikir saya satu hari bertemu jodoh dan jadi full time housewife. Satu hari saya agak kaget bila seorang partner di firma tempat saya berkerja berkata begini " at one point of life my ex made me choose between my career and him, and I choose my career" tapi idaklah saya macam kata ehhh perempun ________, bla bla bla bla. Feminist sesat ka gitu? Tidak sebab saya terlalu kagum dengan sikapnya yang humble dan peramah. Very inspiring. Tengok muka dia pun dah seronok, apatah lagi bila dengar dia bercakap. She's the type of persona that make u wanna move forward...moving on with life gitu. Full of enegry dan meng energize (synergy???) kan orang lain. Memang wow bila ko sebut aje nama dia, jantung saya dug dag dug dag excite macam agaknya, excitednya remaja hari ini bila nama Song Jong Ki disebut...hihihi...

Orang kalau dah suka, kan susahlah kita nak nampak apa-apa tak elok pasal dia walau dia memang free hair. Apatah lagi saya mo kata dia agen sulit freemason ka gitu yang mo pesong pemikiran saya yang suci mulus ini into thinking 1+1 = berapa ko mau. (ahaks....) uish nauzubillah. Dia di situ pun kita sudah tumpang bangga sebab bukan senang mo cari Melayu yang berjaya dalam bidang perakaunan seperti dia.

Kenapa pula tetiba cerita pasal perempuan itu? Ini na berita akhir-akhir ni pasal Akauntan, Auditor mati berdarah ini mengingatkan saya dengan dia. Memang patutlah itu dia walau kaya, berjaya pilih hidup sendiri. Bukanlah saya nak judginglah pula orang yang mati bunuh diri ini sesat ka hapa ka, tidak. Orang mati kena bunuh suami punya teruk perangai, buruk kelaku, sampai suami pun stress dengan dia lalu bertindak bunuh dia, bukan begitu, cuma saya rasa lebih manis kita mengakhiri penghidupan kita dengan cara normal-normal biasa-biasa sahaja.

Cita-cita? saya mau mati dengan aman, sejahtera. Dalam ertikata lain menghadapi proses ini dengan tenang, gembira, tanpa major konflik baik dengan diri sendiri, apatah lagi dengan orang sekeliling. Saya juga berharap berita-berita di atas tidak menakutkan lelaki-lelaki di luar sana untuk cuba hidup bersama orang finance ini. At least suami kepada akauntan dan juruaudit yang malang itu, dia gagal sesudah mencuba.

Kita patut pecahkan tembuk pemikiran kita, orang lelakilah yang berkuasa bikin perempuan jadi positif dan hasil  dari itu, dia bikin hidup kamu pula lebih berkualiti. Ungkapan seperti di belakang orang kejayaan orang lelaki pasti ada seorang wanita, patut diubah, jadi di belakang wanita yang ceria dan easy going, ada lelaki kelakar yang sentiasa sabar menjaga dan mengasihinya. wallwah weh... Cubelah tukar sikit angan tu untuk jadi saya yang bikin dia ketawa, instead of berharap jumpa dengan dia yang bikin saya ketawa, bule?

Syukur saya masih boleh tersengih dan ketawa. Rahasianya? Tidak ada rahasia, saya  memang dilahirkan kepochi ceria yang kadang-kadang boleh melemaskan kamu. Depan auditee, saya control kepoh,lah. Auditor bukan penangkap pencuri, jadi janganlah takut dengan saya. Bila berhadapan dengan fraudulent saya lebih suka focus perkara hadapan fikir loop-holes yang boleh ditampal dari memandang belakang, pecah kepala untuk pastikan pelakunya dihukum.  


No comments: