Thursday, October 22, 2015

Ayah, Saya dan Sufi

Satu hari saya duduk dengan Ayah (Pak Long) di gabezo Pejabat Tanah Daerah Tangkak. Kami tunggu sedara dari Perak untuk urusan tukar hak milik tanah. Tanah ayah bukan tanah saya. Saya teman saja. Dari situ kami boleh nampak Gunung Ledang….ntah macam mana tah boleh keluar cerita orang bertapa di ataaaassss sana. Ayah kata orang sufi…ni bla-bla-bla hhhhmmmm kagum betul dia dengan ahli sufi. Sedangkan dulu masa dalam kelas tasawuf dia juga cakap, bila masyarakat rosak, orang sufi kena bercampur dengan ahli masyarakat…jadi kalau dia tetap bertapa atas sana, mengasingkan diri, buang karen namanya tu kalau kita mau sibukkan/bercerita pasal dia. Apa dah ayah ni? Dah lupalah tu.

Lalu saya tanya, “ayah, dia duduk atas sana, zikir, sembahyang, baca quran ajekan kerja dia, dia tak buat kerja lain?”

Ayah kata “ tak, kenapa?”

“Ayah, mana lagi hebat, kakak kerani yang dalam pejabat ini yang kerja menaip, menulis, susun fail sambil kerja dia zikir, kalau ada orang datang dia layan dengan baik, jawab telefon pun pantas, sejuk telinga kita dengar suara dia. Sebelum tu pagi tadi dia bikin sarapan anak dia, tiba waktu solat dia solat, malam dia pantau homework anak dia, layan suami dia, baca quran, zikir” jawab saya panjang lebar…


Ayah tak boleh kata apa-apa melainkan ketawa kecil…

No comments: