Saturday, November 15, 2014

KEBEBASAN BERSUARA

Ada orang kata online itu bebas. Saya tak setuju. Pada saya tak macam itu. Offline lagi bebas sebab kita kenal rakan bual kita, kita tau apa yang dia suka, apa yang tidak.
Contoh saya boleh kata…. eiii kamu ni munafik betullah pada si A. Tapi tidak pada si B. Dan si B memang arif yang dia tak boleh keluar perkataan kafir pada saya, walau bersama B dan D mereka bebas mengkafir-kafirkan saya jika saya bersikap terpilih-pilih, kawan-kawan didahulukan, tak kawan, aku simpan tepi dulu. Padanya itu kafir itu bererti engkar. Engkarkan perintah tuhan. Tuhan perintah suruh saya adil, tapi saya dulukan claim pegawai dan kawan-kawan saya. Itu tak adil, saya dah engkar, maka saya kafir.
Pada saya pula munafik itu double standard. Pada dia, ntah. Dia memang melenting dengar perkataan itu, dia terkejut, suaranya sedikit keras “munafik!” tapi terberhenti lalu tersenyum lebar dan berkata “iya, kamu sudah tentunya bercakap dengan bangsa Indonesia, pada mereka munafik seperti kita cakap, lu, cakap tak serupa bikin.”  
Offline, saya takkan tau jika si B sudah cakap pada D begini “CC Mardhiah tu kafir betullah, kenkawang dia aje claim dah masuk, kita belum lagi” dan Si B tidak akan tau jika saya mengadu pada kawan bangsa Indonesia saya yang si B tu memang betullah munafik! Bagi ceramah claim kena hantar sebelum 10 haribulan A.P. 100 kata kalau ingkar A.P., kewangan berhak tolak claim dia, tapi dia sendiripun selalu lewat hantar claim dia. Huh!

Dalam internet, cubalah kita capture perbualan tadi dan uploadkannya dalam youtube ka, lepas tu tag sana-tag sini,  he he harus,_________. hai aku tak mau membayangkan apa yang bakal terjadi.

No comments: