Sunday, October 26, 2014

Saya, Anarki dan Komunis

Pendirian, pendekatan, pandangan kita tentang satu perkara itu boleh sahaja berubah-ubah. Misalnya saya yang satu ketika dulu macam orang gila yang kesarukan, kununlah menyumpah seseorang kerana ketidak cukupan info, ketakutan yang tak sepatutnya saya takuti.

Apa yang sangat saya takutkan itu? Well the revival of communism. Hai bukanlah saya tak belajar dalam ekonomi pun pasal natural monopolistic yang menyebabkan mengharta-milikkan sumber itu pada kerajaan merupakan satu-satu cara terbaik dalam pengurusannya. Tak payah saya nak cakap panjang2 pasal ini, saya percaya pembaca blog ni tau, malah lebih arif lagi bab-bab yang oppose kepada kapatalis ini.

Pada masa tu, saya lebih pandang kalau komunis aje anti-tuhan, bintang 3 yang sangat ganas itu. “agama itu candu” Iya orang yang melantunkan slogan tadi harus dibunuh. Apa dia dah mati? Iyalah memang dah lama mati, saya tau, maksud saya, dalam masa ini, sapa-sapalah yang cuba nak menghidupkan kembali slogan itu harus di bunuh jika enggan bertaubat nasuhah.

Amboi-amboi garangnya, kan. Sehinggalah saya ditegur oleh rakan online secara bijak. Rakan saya ni back ground sastera, jadi cara mereka, cara orang sastera memang menusuk habislah. Rakan bawa cerita pasal perjalanan pulang nabi dari Taif, ala, yang pasal malaikat offer baginda untuk musnahkan kampung itu kerana mencaci-cerca nabi. Itu nabi, kata saya pada mulanya dengan penuh egoistic sekali.

Perjalanan hidup saya diteruskan, tapi dengan pertambahan usia, mungkin saya sedikit mellow dan mula memahami cerita kawan tadi. Pandangan saya sedikit-sedikit berubah. Saya diperkenalkan oleh rakan lain dengan Mathama Gandi, Rumi, dan segala macam mamat jiwang-jiwang karatlah. Cerita-cerita pasal semua pasal jiwang-jiwang, dah indah-indah belaka. Aik dia orang lelaki pun sikit punya lembut, yang ko perempuan apa ke halnya,kan nak garang-garang. Kemudian mellow, mellow, mellow dan sedikit sebanyak saya mula faham apa yang dimaksudkan sebagai “agama itu candu”

Saya mula terima komunism? Sosialis, dah masuk partai PRM dah? Tak saya masih macam dulu. Masih percaya juga dengan momokan Melayu ini tak macam orang barat. Melayu perlu pembentung. Kata mereka bulat air kerana pembentung. Pun begitu buat masa ini kita memang Nampak lagi pembentung dari kerabat elitis berdarah suci keturunan dewa-dewi dari kayangan yang akan membulatkan air ke arah pro orang marhaen. Semua macam gian aje nak mengejar status Negara berpendapatan tinggi, gaji mesti  at least by the year 2020, RM4,000.00 sebulan.

Tak kisahlah semua itu. Kalau kita ikut acuan barat kalau rasa boros sangat, RM4000.00 tak cukup. iya saya akui, saya memanglah seorang yang agak boros….saya boleh saja cari Negara yang “standard of living”nya masih rendah. No, saya tidak akan terikut-ikut dengan gerakan ubah Negara, sebab apa eh…sebab saya rasa mencapai RM4,000 sebulan by the year 2020, itu lebih realistik, dari laburkan masa, waima secara part time, pun dengan anarki, guling kerajaan yang belum tentu terguling, kalau terguling, pun belum tentu lagi dan-dan tu juga harga barang semua turun.

Cuma saya tidaklah lagi akan meroyan macam orang gila, (sehingga melayakkan saya mendapat gelaran psiko kuat berangan) dengan orang yang percaya jika pemilikan syarikat-syarikat besar dapat dirampas, kita tolak unsur untung dari perkiraan kos pengeluaran maka harga barang automatic akan jatuh. Saya mula memandang penuh hormat dengan tokoh-tokoh yang punya keupayaan untuk tarik orang ke jalanan menyertai program-program berbentuk pemberontakan, luahan suara rakyat marhaen ini.


Bukanlah bererti saya kini dah taksub yang pemilikan Negara akan jadikan harga barang jatuh, dan sedang bersedia berjogging, fitkan badan untuk menyertai rally protes kerajaan di jalanan, tak, saya memang sukar nak percaya semua itu. Itu semua bullshit. Cuma saya rasa kalau Mathama Ghandi masih hidup, dia tidak akan mencemuh apatah lagi cuba mengajar/memberi pencerahan akan kewujudan “the better way of living/managing your life” kepada orang yang mendedekasikan seluruh hidupnya dengan kegiatan protes di jalanan. 

No comments: