Friday, May 9, 2014

LAZY....LAZY BUMP



Dula ada seorang sastarawan wanita galakkan saya tulis novel. Saya pun tak tau apa yang dia lihat ada pada saya, sedangkan saya tulis untuk suka-suka tarik-tarik rambut, bergusti, berebutkan seorang lelaki secara on line. Bila tak berjaya, langsung tak terfikir, kalau aku tak dapat ko, aku nak jadi penulis/pelukis yang lagi glemer, lagi ramai peminat dari ko. I already have a life, life saya kecil aje, tapi saya suka dengan kehidupan saya yang kecil ini.

Tapi demi tak nak menyakitkan hati sasterawan tadi saya cakap yang saya tidak layak, dan saya kata gaya penulisan saya sama sekali tidak boleh diterima khalayak Melayu Islam yang ada batas-batasnya. Dia cakap saya boleh berubah, dia suruh saya berubah dan saya cakap saya tidak mau berubah sebab itu saya. Dia harus faham itu “bahasa kami” Bahasa untuk to get the lazy-lazy bump moving.

Lazy-Lazy bump? Yeah Malay are lazy bump to Chinese point of view. While we see Cina yang kerja macam semut, rajin dan sangat industrius itu KIASU. We will tell our Chinese frenz like this….”you aahh nyonya/ asooo/lengchai you work like hell pun, you won’t be a KING”

You can call me lazy bump pun I no hal. But when I am working with the Chinese, I’ll be extra careful, I don’t want her to think that I am a lazy bump as well. I want her to acknowledge that I am not as bad as my kawan-kawan. Nak dapat redho manusia???? Saya tak rasa begitu, saya mau tunjuk pada dia, yang kita Melayu Islam, kita rajin, kita tak malas.. I was lucky sebab both my Puan EO dan Pengarah la ni standard kerja mereka macam orang Cina, macam orang Yahudi. Saya pernah kerja Syarikat Amerika yang penuh dengan Cina dan saya tau macam mana budaya kerja mereka.

Muthahir ini saya sering juga terfikir apa akan jadi jika tuhan sudah cukup marah dengan kita dan kata  balik “sapa kata Malaysia ini eksklusif untuk engkau, wahai MELAYU. Ia ini milik AKU, suka hati akulah pada siapa pun aku nak beri jadi RAJA kamu”

Pada kita yang lazy-lazy sehingga Islam terfitna kerana ke “lazy”an kita, ada baiknya kita berubah sebelum TUHAN benar-benar marah. Yang Lazy tu Melayu, Islam tak pernah ajar kita MALAS.

No comments: