Sunday, May 11, 2014

KISAH KESAYANG-SAYANGAN BOS (II - final)



LELAKI II

Ada orang simply tak boleh buat kerja tapi orang luar, suka. Pandai cakap macam YB..The job it’s not suitable for him, tapi orang ibupejabat sana kata dia perfect, macam dia pandailah lagi efficient, tapi itu semua cakap kosong, cerita sana-sini, penatnya aku, penatnya aku, semua benda aku kena buat, tak ada orang lain boleh buat melainkan aku seorang aje boleh, tapi aku asik kena marah, kena rejek. Orang dalam menjeruk rasa. Bos kecik sini pula mau dia jadi kambing hitam. Bos besar makan hati, tapi tak mau dilihat sebagai manusia yang tak manusiawi atau mau dilihat lelaki budiman, kawan-kawan marah semua bengang, semua marah….I aje yang cool gileer seh….

Macam mana saya boleh cool? Saya tergigit lidah. Pernah jua sekali saya memang tak boleh tengok muka dia. Alhamdullillah saya kembali ok. Hey orang lelaki ada ego ok…berhati-hatilah menangani ego sang lelaki. But never ever make he feel like dia tak guna.

Kerja memang tak jalan tapi pandai salahkan orang. Bukan saya seorang yang pernah rasa mau tumbuk dia, tapi dah ada juga yang rasa begitu. The job it’s not suitable for him, but bos nak dia bikin sebab boleh kambing-kambingkan dia…that the key word  Mardhiah, kambing hitam. Dah ada sekor, ko tak payah pening nantinya nama ko pula yang naik kalau ada-apa-apa masalah.

Sabar-sabar-sabar. Harap semua sabar. Mari makan kek coklat, atau have abreak, have a kit kat, tapi Mardhiah lagi suka coklat dalam gambar bawah ni:-



Hidup ini memang banyak kena sabar. Selalu kenang apa yang kita ada dari tak ada. Politik pejabat memang pening, tapi jangan diambil pusing sangat. Life is too short to be pening-pening…

PEREMPUAN PULA


Asyik cerita lelaki, tak adil kalau tak cerita perempuan, nanti dikata bias. Perempuan lagi teruk ha ha. Biasalah perempuan cantik bos lelaki sayang, tak kasi kerja lebih-lebih. Bos perempuan pula guna perempuan cantik tadi untuk cover line, kalau bos nak menyinga, singa termasuk dek aura perempuan cantik tadi.

Jadi setiap kali bos panggil, bos kecik akan bawa perempuan cantik. Semua marah….saya lagi sekali cool giler…saya cakap bos mid-life crisis. Biasalah orang lelaki, antara tandanya dia suka perempuan muda yang cantik. Saya menceceh pasal mid-life-crisis…Nampak macam kawan termakan, dan sudah tidaklah macam sedih. Iya dulu bos pandang orang pandai kerja, tapi hari ini lain jadinya. Langsung dah tak pandang dah. Semua yang pandai itu diragui, dicuragai dibimbangi ada bikin ntah apa-apalah,kan. Black Hidden Agenda??? Almaklum orang jaga duit juta-juta, ni,kan. Kita pergi jengjalan soping pakai duit yang dihimpun melalui permainan, undi pun kalau orang nak kata, orang kata juga.

Sori kau pun cantik juga, tapi ko dah tua….jahatnya saya. Apakan jadi pada yang hodoh macam saya ini? Tempat dia lepas marah. Syukurlah kena marah aje, tak dibuang kerja.

Life is not fair? Kalau ko fikir macam itu, itulah jadinya. Fair sebenarnya, ia untuk masa depan. Saya kira, bila kita tau kita sasaran kemarahan, kebencian bos, kita akan sangat berhati-hati agar tidak dimarahi. Bayangkan dia yang cantik yang langsung tak diberi tugasan mencabar, hilang cantiknya nanti apa dia boleh bikin? Bos cari yang lebih cantik, dan muda.

Sekurang-kurangnya kita yang tak cantik sedar diri, ambil insiatif tingkatkan pengetahuan, cari ilmu, tingkatkan kemahiran, dan bila tua life akan macam biasa, terisi penuh dengan program-program yang menceriakan. Ilmu tak akan pernah tua dan orang yang berilmu itu akan sentiasa menarik dan muda.

What do u plan to do when you get old hah Mardhiah? Roadshow cerita pasal sakit mental,lah…apalah lagi,kan. Tak kan nak berperang –polemik dengan grup penulis/sasterawan syumul penyelamat sastera negaralah pula,kan.

No comments: