Sunday, May 11, 2014

KISAH KESAYANG-SAYANGAN BOS (I)



Cerita pejabat yang kita suka dengar ialah cerita pasal staff yang kita rasa taklah seberapa, bahkan kadang tu menjengkelkan pun ada, tapi dia jadi buah-hati bos. Jadi bermula dari hari ini mari kita kisahkan kisah pertama.....

LELAKI I
Sapa kata wanita hanya tertarik dengan pangkat dan harta? Kelembutan lelaki, kefahaman mereka, baik budi manis tutur kata jua boleh menjerat perasaan, walau poketnya kosong.

“apalah yang menariknya dia tu, dahlah tak berdisplin, datang kerja ikut suka hati mak-bapak,  keluar minum berjam-jam. eish menyakitkan hati akulah. Kalau ini syarikat aku, dah lama dia kena tendang” kata kawan saya dengan penuh emosi sekali.

“dia pandai buat kerja” kata saya

“eleh, pandai sangatlah tu, macamlah orang lain semua bodoh!  Disiplin hancus, tak guna. Bagus jugalah CR (Chief Registrar) tetapkan nak dapat APC, kedatangan, cuti kena tengok sama” kata kawan tak mau kalah.

Saya malas nak sakit-sakit hati akan orang yang menjadi kesayangan bos ini. Saya ini pun bos dah boleh terima seadanya saya sudah sukur, dan tidak mau bergaduhan, tak puas-puas hati dengan kesayangan-kesayangan bos.

Dah tau bos sayang dia, tentu bos akan terluka jika kita mencederai, bermusuhan orang yang dia sayangi. Pada saya bos tak pandang, tak hargai kita dengan sepatutnya pun tidak mengapa asal jangan sampai dia anggap saya musuh yang ada agenda untuk menjatuh/mengeluarkan dia dari organisasi ini.

Iya benar kadang-kadang itu sikap kesayangan bos ini memang membuat ada diantara kita kecil hati dan terpinggir, dia buat tak apa, kita buat tak boleh tapi tak mengapalah, dah tau kau bukan kesayangan, jangan cari pasal, yang bisa bikin bos marah udahlah.

Cara ambil hati bos yang tak berapa berkenankan kita senang aje, berbaik dengan kesayangan dia, walau kita rasa mau terbalik isi perut kita buat begitu. Kita tak nak hidup susah. Nak terbalik-pun, sebenarnya tidaklah terbalik sangat, pun. Kita baik dengan dia, dia baik balik dengan kita. Kita pergi kerja nak berkerja bukan bergossip berkawan  mengolok, menghina kena-mengena dan merendah-rendah kan orang. Apa masalahnya,kan, Datang kerja say only nice thing to everbody. Cukup lapan jam pulang rumah…well apa masalah? Kalau ko rasa bengang lagi mari aku teman ko pergi SPA, berurut, mandi bunga, mandi susu, relex, kasi buang itu stress.

No comments: