Thursday, May 8, 2014

BAJET 2015



Baru-baru ini saya sibuk dengan Persediaan Pemeriksaan Bajet 2015 dan juga majlis perkahwinan adik dua pupu saya. Sebab itulah saya tak sempat pergi ke Pesta Buku. Pemeriksaan ini amat penting dalam kehidupan peribadi saya kerna Bajet pertama saya iaitu Bajet 2014 “hancur”. Tak payahlah saya nak cerita lebih-lebih,kan. Ya ya ya hancur, tapi tak lah hancur sampai boleh roboh Mahkamah Melaka saya bikin.  Atau hangus terbakar Mahkamah Melaka, warganya bikin, sebab tak dapat gaji berbulan-bulan, sebab Mardhiah dah salah kira bajet.

Bajet memang penting dalam sesebuah organisasi, walau macam mana benci pun seseorang itu pada wang dan kewangan. Bajet ibarat darah yang menghidupkan organisasi. Saya bukan taksub dengan hal ini, tapi itulah dia benda penting..

Pembajet memang macam siyal, memang kena jadi siyal. Orang pandang siyal, tapi kami muka sposen…harap ko pergi mampus suda… janji aku dapat apa yang aku nak. Attitude yang siyal, kan. But not to worry Pegawai Kerajaan Malaysia belum ada lagi yang kena wabak penyakit SEX MANIAC,  yang mana  ko nak dapat seposen pun ko kena tonggeng pungkur bagi lelaki, atau mengangkang luas, tonggeng pungkur sekali, bagi yang perempuan. ok sapa yang benci duit, anggap duit bikin ramai masuk neraka, jadi hamba kepada panglima tentera DAJJAL bolehlah berhenti baca di sini,.

Kami diketuai oleh seorang perempuan berbangsa Cina. Cina kelahiran Melaka. Idola/ikon saya? Ok, bolelah kalau ko nak kata tu. Mahkamah satu Malaysia tau nama dia, tapi dia sangat yakin tak ada sorang pun yang tahu macam mana rupa dia.

Mode dia berkomunikasi ialah melalui emel rasmi kerajaan dan hand-phone. Oh nama dia Lim XXX . kami panggil dia Puan Lim. Bila sebut nama Puan Lim, ada mixture of takut, gerun, hormat ntahlah mungkin benci??? I dunnu…I have to asked those yang selalu “kena” apa rasa dia pasal Puan ini. Me? I like her so much. Dia memang garang…cakap lepas, tapi dia boleh datang pada ko dan cakap “Don’t wory Puan Lim won’t bite you…Come. Sit next to me” alamaaak.

7 Mei yang lepas, team bajet Mahkamah Melaka jadi Pembentang pertama dalam sessi Pemeriksaan Bajet Pejabat Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan 2015. Team yang pertama, pergh haru beb…haru, ada OS-OS yang kena kuiri dan perlu diperbaiki. Pun begitu mengambil kata-kata semangat dari Puan Pegawai Perjawatan dan Latihan, “Advantage being the first - tak ada bench-mark” Teruk kena hentam? Ntah…dia gelak aje. Even Pengarah sendiri kata "it was an enjoyable evening" (sessi bermula 2.30-5.00)  walau sebelum tu dalam kereta indeed Pengarah ada kata “saya ketaq nih”

Come 8 Mei…petang, saya tanya kawan, "what do you think of budget 2015?" Dia kata ok. Bukanka dia yang patut tanya saya? Tak bajet ni nak tau Ok ke tak, kena tanya orang lain. Kalau orang lain kata ok, means  Budget team telah berjaya. Ukurannya? Mood EO ok, esok EO on leave. Means….KUDOS, GOOD job and thank you very much for those yang banyak bagi support  sepanjang penyediaan bajet 2015 ini yang bermula dari bulan Oktober 2013 lagi.

No comments: