Thursday, April 3, 2014

Padan Muka Saya (kesal)



Mahu berjaya, solat
Mahu ubati kecewa, solat
Mahu hilangkan marah, solat
Semuanya bermula daripada solat
Jaga hubungan dengan Allah

Update FB kawan saya yang serius. Iya saya memang ada sikit “takut” dengan dia ini. Garang. Perfectionist. 

Berbalik pasal marah…ia semalam sampailah ke hari ini saya rasa sebal, kesal sebab tertinggi suara tika jawab telefon.

Jadi nak bela dirilah nih,

Masa tu saya tengah bernego, tarik-tarik tali dengan orang pentadbiran. Kita kat Mahkamah Melaka ni pentadbiran yang kewangan tak ada sekat-sekat kita boleh terjerit, melaung sesuka hati mak bapak kita. Dia dari tempat dia, saya dari tempat saya. Kita tengah ialah ber apa eh…apa eh negotiate apa ya. Bernegotiate, she want it to be May, but makwe sebelah saya, seorang ibu muda belia  bisik-bisik pengantin May it’s too late, kena April ni juga. I basically memang tak kisah, pun ko nak Disember pun I tak kisah, as long as tak January 2015…he he….almaklum central contract lah,ye….manja-manja bumi-bumiku.

Saya dan dia tengah terjerit-jerit, mak we saya mau April juga kunun kata dia nanti laporan dia tak cantik, dia kena tulis report. Buat muncung. Merajuklah tu, Lawan jerit saya (sebaya, one year my senior to be exact) buat muka kesian, merayu-rayu, buat drama macam perempuan baru kehilangan suami, alamak sayunya. Yang muda main muncung merajuk, yang dah 40 series main emosi kesian. Alahai, Memang aku nak menangkan situa tu, tapi simuda, dia orang kewangan, jika saya menangkan pentadbiran, apa halnya pula, saya sedang giat berfikir mencipta ayat-bujuk agar it’s going to be May! I think it’s not going to be a big deal if we can write something nice in your report,kan something like “peringatan mesra telah pun dikeluarkan, berapa kali ko mau, 2, 3???kan”…yang sana masih gigih mencipta dramanya, yang sebelah sini eh giat pula dia panjangkan lagi muncungnya sambil diselang selikan dengan sesungut, dan bentakan kecil manja “tak boleh May, lambat sangat.”

Belum sempat ilham datang telefon berdering-dering-dering….alo kalau then 3 times ringing co onlah tolonglah angkat…ko tak dengar ka aku tengah dalam bertarik-tarik tali nih. Ringing yang 5, saya sambar secepat kilat dan jerit…halloo! Orang di seberang tergaman. Dan terkujat agaknya. Yang terkeluar hanyalah ah er, aar hallo, hallo…saya lancar melaser…cepat-cepat cakap, bule? Nak cakap dengan siapa ni?!....wow teruknya….

Ko fikirlah sendiri, ada sempat mau sembahyang ka?….so next time, saya akan pinta pada 1-2haribulan, atau hingga laporan prestasi dan unjuran saya tak selesai, harap telefon itu dijauhkan dari saya.

No comments: