Wednesday, April 23, 2014

CUKAI OH CUKAI

Sedih saya pasal temuduga semalam masih tak habis. Saya tak sempat mengadu pada manusia. Balik-balik aje, kami bersibuk gotong royong. Salin pakaian terus turun-naik-turun-naik mahkamah buat apa yang patut dibuatlah. Tak boleh cerita, sulit he he he…

Lepas waktu pejabat, sibuk memilih bahan-bahan untuk hantaran adik dua pupu yang majlisnya akan berlangsung pada 4 Mei nanti. Penat, terus tidur, pagi barulah dapat mengadu dengan kawan sepejabat. Dia tebak “sure interview ok”

Saya kata tak…penemuduga tu mengeluh dengar jawaban saya….dan saya mula berceritakan cerita yang saya telah tulis semalam,. Ntahlah saya bermula dengan bidang percukaian. Seawal usia 20 an saya telah disogok dengan idea GST yang pada pandangan para sarjana merupakan satu sistem percukaian yang lebih adil.

Saya malas nak ingat nak lebih…tapi saya telah menyogokkan diri sendiri dengan idea yang sebegini siyal tapi saya suka. Fikirkan begini, suami anda seorang  dikenakan cukai tertinggi dalam jadual cukai pendapatan. Katalah dia membayar 30% dari jumlah taxable incomenya. Iyaitu, take home pay dia yang telah ditolak itu ini begitu begini, (malas nak buka buka teks dan tulis)…dan anda berdua merupakan orang yang sangat kedekut lagi berkira. Dek kerana GST, cukai ini akan berkurangan let say sebanyak 6%. Kamu pula akan berhabis-habisan meneliti list barang-barang yang ada GST, yang tak ada GST penyudahnya kamu jadi fobia untuk ke pasar-pasar raya besar dan malas nak bershopping-shopping lagi. Aktiviti shopping kamu gantikan dengan marhaban dan berzanji, yaeh bolehlah juga ber Ya ha nana.

Penemuduga saya mesti kata saya pandai berlakun sebab saya jawab soalannya dengan begitu ceria sekali. Semua orang suka berbelanja, dan akan marah jika belanja lebih, bayar cukai lebih, seolah macam dendalah pula. Tapi bagi kami bila ada semacam denda. Lebih tinggi kami belanja, lebih banyak kami terpaksa bagi wang kami sama kerajaan, kami sudah tentu fikir 2, 3, 4 kali bila mau berbelanja.  

Oh ya sedih saya dah habis bila sudah mengadu bahkan saya dapat suntikan semangat baru yang saya rasa macam lepas degree ni saya nak ambil exam professional in taxation. Jadi bila saya ceria cukai, orang akan kata “ah dah memang itu bidang dia, tak patutlah kalau dia tak suka” Adakah orang yang berkecimpung dalam bidang percukaian itu penjahat, penolong thaghut?  

No comments: