Thursday, March 13, 2014

PRAY for MH370

Malas nak buka internet la ni, buka-buka asyik-asyik pray for MH370. Eish menyampah betul, sehingga saya tanya ada sorang kawan tu, “dia nak suruh kita doa apa ni? Kan dah jumpa tompok minyak, dah matilah tu!” Masa tu belum pula ada yang pengesahan yang tompokan minyak itu bukan dari pesawat malang itu.

Sehingga hari ini pun saya begitu sukar nak pray for them. Ntah menyampah betul. Tak tau kenapa boleh naik menyampah sakan. Mungkin sebab dalam kelas saya ada batu api. 1+1=3…synergy.  Mereka mengutuk habis pengstrukturan semula bailing out, pengstrukturan semula GLC-GLC yang hidup segan, mati tak mau itu walau taklah secara spesifiknya mereka mengata yang MASlah satu-satu petaka yang maha menggerunkan. Dalam pasaran yang 100% market driven, kalau tak kerana kerajaan BN yang diterajui UMNO, MAS dah lama boleh dikuburkan. 1+1 memang jadi 3 tapi sebahagian 3 yang terpaksa dibayar oleh jerit perih rakyat marhaen melalui khazanah dan macam-macam. Ada PNB, dan kalau PNB, adalah KWSP. Adoiiai.

For those yang Islamis, yang ada mencarum dengan KWSP, walau KWSP ada pegang saham sikit dalam MAS pun, hati dia rasa perih seolah 99.99% saham MAS, KWSP yang punya. Perih waima sumbangan mereka  walau sekecil zahrah ia ada diguna untuk sambung nyawa seekor gergasi untuk ia boleh terus serve arak pada gergasi yang lebih besar lagi. Saya sendiri yang baru sekali naik MAS, memang tak tau langsung dalam MAS ada hidang arak. Macam manalah nak berkat,kan. Idaman hati para pemuda-pemudi islamis ni satu jer. Alangkah bagus dekat logo MAS, ada logo kecik, logo halal JAKIM…he he he…

Lebih selesa untuk mengaktif kan helah-bela diri dengan mengata, gambar  tipu, perempuan tu bukan pramugari MAS, tapi ntah model mana tah yang di upah untuk mengaibkan MAS


Dah tu bila ada orang suruh tobat, marah-marah dan kata “Allah tak inaya orang lain sebab kealpaan/kekhilafan orang lain” peduli dia. Mujur saya tak kaya, kalau saya kaya dan ada saham bertimbun dalam PNB, ckit-ckit dapat serpih-serpih saham MAS, waima satu unit pun, mesti saya bertegak-tegak tak mau taubat, tak mau langsung ada cita-cita nak lihat logo kecil JAKIM pada badan MAS. Geliiii….aku negok bebudak kopiah putih budak pempuan tudung labuh yang baru nak idup, tapi semua benda nak ada cop logo JAKIM. Mujurlah saya ini orang marhean yang tak ada saham berkepuk-kepuk. Setakat ratus-ratus tu adalah. Mustahil orang Melayu tak sokong PNB,kan.RM10 hengget pun jadilah. Tanda kita orang Melayu.


So saya rasa itulah punca sakit hati saya pada kempen pray-pray ni. Pray pada entiti yang buat semak mata, kalau tak ada lagi bagus,kut. Pun betapa sakit hatinya,saya, saya orang Melayu. Orang Melayu memang baik hati lagi tak sampai hati. Sejahat-jahat orang Melayu mereka idaklah sampai hati mau lihat MAS lingkup, hilang dari sejarah aviation dunia. Buat kata pensyarah saya yang menggulung perbahasan hebat, hebat dok demalah…. Saya diam tak berbunyi. Zaman saya berdebat dah lama berlalu. Biar idealis-idealis tegar tu je yang berbahas,kan.  Ok buat kata pensyarah saya pun 1+1=3…MAS mesti terus hidup sebab itu maruh kita sebagai rakyat Malaysia…Rolls-Royce pun pernah melalui hari-hari sukar sehingga terpaksa di “nationalisasikan” sekurang-kurangnya MAS hanya di khazanahkan aje….ok sila bagi tepukan kepada Pensyarah saya yang sangat pandai itu. Pensyarah tu saya seorang perempuan muda tau, bukan lelaki.

No comments: