Sunday, March 30, 2014

KATA-KATA PUJI-PUJIAN II

Sungguh pun saya lama tertarik dengan cara kawan saya, tak semudah itu saya mengikut. Lokek puji-pujian??? Saya ini air muka garang. Pula dengan berkerudung labuh, saya lebih kepada guru disiplin yang garang giler yang sanggup menghalau anaknya keluar rumah jika tidak solat. Terrorist??? Iyalah, nak kata  terroristpun terroristlah. Saya tak ada masalah.

Cuma beberapa tahun kebelakangan ini saya sudah sikit-sikit pandai jadi macam kawan saya itu. Mungkin juga dengan memuji dan bertukar-tukar hadiah itu cara saya mengenangnya. Dengan berbuat demikian begitu, meringankan kerinduan saya terhadap dia. Oh…nak tengok gambar…sekejap eh saya selongkar sikit album lama.

Satu hari kawan yang baru berkerudung saya sapa begini “tahniah, wah cantiknya dia” dia memang seorang yang sangat cantik,pun dan dia jenis yang bila berkerudung lagi tambah terserlah keayuan dia. Dia balas apa???…sikit kuciwalah juganya “akak jual tak kek, nanti nak tempah bule?”

Ada,ka… I puji dia ikhlas, dia kata saya nak jual kek!!!????....

Apa-apalah,kan. Betapalah kiranya puji-pujian itu bukan satu yang menjadi kelaziman, macam itulah dia pengakhiranya. Orang puji ikhlas, kita sangkakan orang itu maukan sesuatu dari kita. Wah…

“ *****
Kawan saya cakap mak dia tak pernah puji dia. Dia rasa macam mak dia tak pernah sedar, pun akan kebolehan dia, tapi asyik-asyik mak dia puji sepupunya yang tak sama langsung dengan dia. Namun dia tahu di belakang mak dia selalu puji dia. Dia anak yang baik dan taat lagi penyabar.

Respond saya, “samalah kita.” Agaknya kut orang Asia macam tu kut. Memuji anak itu satu amalan yang tidak berapa elok. Tanpa pujian pun kita tahu ayah ibu sangat sayangkan kita. Itulah yang lebih bermakna.  Seringkali juga kita tengok kawan-kawan kita kata “aahhh lihat lah dia, what a pitty kurang kasih, sayang” just because showering us with flowery words and gift is not our culture.

Di tempat kerja bila bos garang dan marah, itu tanda sayang. Dululah. Kita tak kisah,pun kena marah. Tapi hari ini ntahlah ahli psikologi mana tah dah kata perlu kata manis dan kata bujuk untuk bikin semua kerja menjadi. Dulu orang kata, kalau CC iya (saya sekarang KUP CC dan sedang berusaha menjadikannya hakiki), memang semua orang tunduk. Sekarang he he he…kalau Mardhiahlah berjaya akhirnya dapat hakiki nanti, ntahlah.

Saya memang bertekad tak nak garang-garang. Budak dulu lain, budak sekarang lain. Ada wats app, ada facebook, ada tweeter, selalu niat baik penyelia dan bos disalah erti. Dulu pun macam tu jua, tapi idaklah kesalah-ertian itu tersebar besar. Kalau kita bengang dengan bos atau penyelia, kita-kita ajelah yang tau…hari ni lain gahnya-rekayasanya, boleh merebak jauh bergantung kepada keglemeran orang yang kita tegur/marah itu.

No comments: