Saturday, February 22, 2014

PERCAKAPAN KITA

Sebagai orang bujangan memang saya ada banyak masa lapang dan salah satu aktiviti kegemaran saya ialah membuat kek coklat dan kueh mueh. Melalui pembuatan kek dan kueh-mueh inilah yang menjadikan saya tidak sukar mendapat kawan di tempat kerja.

Mungkin agaknya kek saya sangat sedap ka ntah ke hapa ka, ada juga yang mencadangkan saya untuk mengusahakan pembuatan kek ini secara komersial. Kata mereka agak susah untuk mencari pembuat kek di kalangan orang Islam. Saya pun rasa pelik sebab kalau online, melambak orang kita yang menjual kek. Sekali orang cakap saya rasa tidak ada apa-apa. 2, 3 kali orang cakap pun ok saja.

Namun bila yang bercakap itu ialah orang yang saya tahu tidak berapa sukakan saya, saya rasa dia macam menghalau, aje. Dia tak mengata saya, tapi dia mengata orang lain. Tapi saya yang rasa tersindir. Kata dia macam ni, so & so, ntah anak sedara dia ka, ntah sapa ka, sangat pandai belajar tapi lebih berminat buat kek dan sangat berbahagia menjual kek di pasar-pasar malam.

Dan saya fikir balik, wat if aku ni kerja juruaudit ka, akauntan ka, agak-agak ada berani tak dia suruh aku bukak business kek… he he he…

Betul jual kek, buat kek nampak lebih senang dari jadi akauntan atau juruaudit dan ada juga orang yang mempertikaikan bila saya mengkhusus dalam bidang perakaunan. Mereka tidak yakin saya akan end-up jadi Akauntan. Tapi saya rasa, itulah yang saya akan jadi lagi 15, 20 tahun lagi.

Tak perlulah kita percaya sangat pada mereka yang meragui kemampuan kita. Saya hanya perlu percaya pada diri sendiri. Itu sahaja. Saya tak salahkah mereka as I look more like makcik gemuk yang jual nasi lemak dan kueh karipap dari seorang akauntan yang berjaya. Looks not mean the way I dress, but the way I communicate.  Kita semua standard perempuan Melayu, dress code semua sama, apa profesion, pun semua pakai baju kurung. 

Benda yang kita bualkanlah yang menunjukkan siapa kita. Menceceh pasal makanan tak sudah-sudah. Semua mai pun datang merujuk macam mana nak bake itu, masak itu, masak ini. Dah, saya semua kerani merangkap suri-rumah, lainlah jika saya berada dalam kelompok akauntan,atau bakal akauntan. Ko tak tengok lagi, tu……hah, aku kalau bercakap dengan Akauntan, akauntan semua kecut perut kalau-kalau aku ada bawak “Black Maria”, skali, tau. Itu pasal kalau dalam perjumpaan Akauntan, waima pembantu Akauntan skali pun, saya lebih suka berdiam diri dari bercakap.

Serius, pengalaman diserkap jarang sebagai ajen SB menjadikan saya takut nak bercakap. Ada dia kata aku bawak “Black Maria”…kalau nak gurau pun ingat-ingatlah sikit weh…mana ada Polis SB gemuk? Polis semua slim-slim, tiap-tiap tahun kena timbang, kena lepas ujian kecergasan, mana lemak ada masa nak menempek kat keliling pinggang. 

No comments: