Saturday, February 8, 2014

CERITA MEREKA

Satu benda yang orang bajet kena buat ialah meramalkan keperluan masa depan juga melihat, menilai semula masa lepas. Kerja buat bajet ni bukanlah HEROIC bahkan ada juga yang mencemuh kerja ini. Lainlah kalau saya berkerja dengan Ketua Audit Negara yang dek kerna laporannya telah menumbangkan LEMBU NFC yang sangat rakus itu.

Pada dia yang bencikan pemBAJET seperti saya,  mungkin kerja buat bajet ini macam kerja pelacur, kerja kongsi gelap, kerja ahli sihir agaknya, kerja yang berketuakan iblis dan setan. Semua ilmu cabang secular milik iblis dan bertujuan tidak lain dan tidak bukan hanyalah untuk berlawan dengan tuhan sahajalah jua kiranya. Pada dia yang lain pula, kerja ini adalah langkah untuk mematikan dan membunuh mereka. Bunuh secara simbolik, bunuh pergerakan dan kebebasan mereka, bunuh kreativiti mereka dengan memotong peruntukan untuk aktiviti yang berkaitan dengan mereka atau membuang  aktiviti tersebut dari buku bajet kita.

Memandangkan telah lama saya bergelumang dengan kerja kotor (menolong IBLIS/SETAN melawan tuhan, mencadang BUNUH, mencuba BUNUH AKTIVITI-AKTIVITI yang tak reti-reti beranak bertelur, pulang balik duit pada Negara), ia sudah jadi sebahagian dari diri. Bukan nak cerita pasal bajet, tapi cerita pasal masa lampau yang telah terlalu lampau yang sudah saya lupakan tapi ntah mengapa tiba-tiba pada hari ini saya teringat akannya.

Bukan cerita bunuh, tapi ceritah hidup, kelangsungan hidup. Pada yang mengikuti blog ini sudah maklum yang saya pernah bersekolah di sebuah sekolah elit selama 2 tahun. Pun begitu masa 2 tahun itu tidaklah begitu memberikan bekas untuk saya. Saya masih macam dulu, kuasa mak, ayah, nenek saya lebih berpengaruh dalam mencorak pemikiran saya pada hari ini. FUDAL. Saya percaya kepada Raja-raja yang berjiwa rakyat, walau sekian banyak pemberitaan yang menceritakan tentang kejahatan Raja-raja Melayu, saya masih percayakan yang mereka itu penyelamat.

Kalau ada orang buat satu naratif yang Raja ini sudah terlalu jahat dan akan lahir penyelamat dari kalangan anak kampung/ peasant, anak-anak peasant ini dimasukkan ke sebuah tempat elit untuk melatih mereka jadi elit supaya satu hari nanti anak-anak peasant nilah yang akan menyelamatkan umat Malaysia dari segala marabahaya, memang saya kata itu ABSURD. Saya percaya golongan aristocrat Melayu, walau macam mana jahatpun mereka, satu hari mereka akan sedar juga. Ha ha ha…samalah macam cerita Ariana Rose yang saya tengok petang-petang hari itu.

Dan sekolah elit yang ditubuh bukan untuk melahir pemimpin pembawa harapan atau raja dari kalangan peasant macam saya, tapi untuk melahir peasant yang lebih intelek, terpelajar berwawasan tinggi yang bakal membantu si Raja dan anak-pinak keluarga bangsawan Melayu kemercu kejayaan. Iaitu Wawasan 2020, Malaysia yang maju, tapi idaklah maju macam Amerika, tapi maju dalam acuannya yang tersendiri dengan ISLAM kekal tertulis sebagai agama rasmi dalam Perlembagaan Persekutuan.

Dah lama berlalu, pun. Kisahnya, kisah Pengetua melukis peta dan bercerita. Tunjuk kedudukan geografi kita. Pengetua kata tugas kami ialah untuk mempertahankan ISLAM. Saya lebih suka mengelamun dari mengambil cakna kata Pengetua. Pengetua kata lagi bla…bla…bla…musuh, musuh, musuh. Lagi sekali saya mengelamun dan berkata, orang tua ini PARANOIA he he he….

Hari ini saya buang kebarangkalian yang Pengetua saya seorang PARANOID dan saya mengimbas kembali keadaan kami. Kami yang telah diberikan pencerahan oleh beliau. Saya kerani cabuk aje, kawan-kawan lain semua ntah kurang. Mereka memang kurang menonjol. HERO kita si ketua Naqib tu ha ha… memanglah tak boleh diharap. Ntah apa dia buat di luar Negara, pun saya tak taulah.

Adalah seorang mamat ni yang beriya-iya mau mempertahankan ISLAM katanya. Ntahlah gasak korang lah ya. Dan saya pun masih diulit mimpi dan harapan yang walau korang bertempik kata Raja dan aristocrat Melayu dah lama lupa daratan dan jauh dari tuhan, Politik Melayu harus bergantikan yang lebih maju, intelek dan warak serta dekat dengan tuhan, saya tetap percaya yang cerita Melayu akan jadi seperti cerita Tengku Adam dalam novel Ariana Rose…he he he…


Ada juga cerita Raja, cerita yang kunun-kunu ada anak Peasant akan mengembalikan keamanan dunia melalui Malaysia dengan merampas kuasa dari aristokrat yang ada kini.  Tapi kalau korang nak tau sebenarnya dia tak peasantlah. Cerita dia, dia pun anak Raja bangsawan juga, keturunan Nabi, lagi, dari keturunan Nabi Ibrahim yang merupakan Raja juga. Tapi mereka ini dari keturunan HAJAR yang peasant itu. Kita tengokkanlah aje. Ceritanya tetap cerita mereka, bukan cerita kita. Cerita raja-rajalah juanya cerita mereka-mereka itu.


So, janganlah kita-kita ni jadi lebih kuah dari sudulah pula. Kita ni peasant aje, bukan ketua apatah lagi RAJA. Tak kiralah Raja yang mau merampas kerajaan maupun Raja yang sememangnya telah ada di atas takhta.

No comments: