Monday, May 6, 2013

Terapi Emosi


Anwar Zain kata "bila resah, ingat saat indah
                            bila rindu, kunyanyika laguu..."

bila kena rejek???? hah kita rejek dia balik he he he.....


Antara perkara yang menyedihkan ialah apabila kena rejek. Lebih-lebih sedih direjek setelah kita berusaha keras untuk mengambil hatinya. Itulah yang terjadi kepada UMNO di bawah pimpinan perdana Menteri Dato’ Seri Najib bin Abdul Razak yang berusaha memenangi hati kaum cina tapi ditolak mentah-mentah dalam PRU yang lalu.

Jadi bila naik kerja semalam memang saya rasa macam emosi sikit, bila menengok kengkawan Cina. (Apa? Melayu ABU? Melayu ABU ni saya dah masak dah….dah immune dengan kebencian mereka. Saya boleh beradaptasi dengan baik  dengan mereka, mereka pun boleh beradaptasi dengan baik bersama saya).  Apa-pun syukurlah saya masih dapat menegur, berborak seperti biasa dengan mereka. Geramnya sayyaaa dengan mereka itu. Apa aku nak buat dengan mereka, eish tamak bebeno mereka nih! Ala, kenalan saya yang berbangsa Cina kat Mahkamah ni dua tiga orang  tu ajelah…takkanlah pasal Gelang Patah, saya nak bermusuh dengan kenalan sendirilah pula.

Bila buka blog pro-establishment, saya terpandang iklan boikot peniaga Cina. Memang di Melaka ini memang mudah kita mau mengelak dari guna barangan peniaga Cina. Kita ada banyak pilihan. Memanglah apa yang saya buat ni tak akan bagi bekas pada orang  Cina kat Melaka ni, tapi sekurang-kurangnya dapat mengurangkan sikit rasa sakit hati saya pada mereka….

Hah!  Korang tolak kita yeeee….saya tolak ko balik. Tolak-menolak –ni kadang-kadang merupakan satu terapi emosi dan perasaan yang berkesan. 

No comments: