Wednesday, March 13, 2013

Amalan Tradisi





Cerita pasal Aisha dari Qabul ni memang dah lama saya dengar tapi idaklah meneliti sampai habis betul-betul. Dan bila si Aisha tu dah terlepas ke US, di selamatkan pula oleh tentara Amerika, ko nak kata apapun katalah…Drama, sandiwara, Amerika? Pun begitu yang pasti, jika ianya bukan sebuah sandiwara, dalam tanggapan orang yang melakukan kezaliman pada Aisha tentulah ada justifikasinya yang tersendiri.

Aisha menghantar saya ke zaman susah saya. Masa tu saya sakit, mak bawa balik kampung, berubat cara kampung. Tapi disebabkan saya ni masa tu JPA’s scholar, laporan perubatan adalah perlu. Dan dua pupu ayah kebetulan, masa dia  degree di UKM Bangi, rakan serumahnya ambil Medic, lepas tu mengkhusus dalam bidang psikologi, dan jadi Pakar di Hospital Sultanah Aminah Johor.

Masa tu saya memang tak sedar apa-apa, tapi emak cerita ramai jugalah orang yang menyanggah emak untuk menghantar saya ke hospital. Antara kata-katanya ialah “budak tu nak sekolah lagi, kalu pergi ke hospital dikarennya otak budak tu…”

Over the years, saya dah tak ingat dah yang berlaku. Adakah otak saya pernah kena karen wallhualam. Cuma saya nak cerita bila kamu sakit, some traditional treatment kadang tu memang pelik. So, berbalik pada Aisha… kenapa seorang suami sanggup mencacatkan isterinya sendiri? Could be pada mereka dia percaya agaknya cara tu nak membaikkan isterinya, membaikkan, memulihkan isi rumahnya.

Dan kadang tu kepercayaan tradisi memang pelik. Betapa pelik, dan betapa tak berperi-kemanusiaan pun sesuatu amalan tradisi itu, mencela-menghina amalan lama bukanlah sesuatu perbuatan yang boleh menampakkan yang kita ini lebih terkehadapan atau lebih cerdik dari mereka yang telah mengamalkannya dulu.

Apatah lagi, nak menyalah-nyalahkan orang yang telah berbuat sebuah kezaliman itu. Yang terbaik ialah 'forgive & forget, walau memang susah. Itu cabarannya.

No comments: