Tuesday, February 19, 2013

Keputusan


Minggu lepas masa saya pergi tutorial, benda yang paling saya ingat adalah pasal membuat keputusan dalam organisasi, secara formal. Namun bolehlah juga kita gunakan dalam kehidupan seharian. Yang menariknya tutor telah membuat saya sedar yang selama ini bila buat keputusan kita selalu bersandarkan kepada gerak hati dan pengalaman-pengalaman lepas.

Elemen yang terakhir, jarang sekali orang pandang. Elemen itu ialah rasionalisasi. Tutor kata lagi sebabkan kita selalu ambil 2 yang dalam para pertama itu sahaja, maka keputusan kita selalunya berbentuk “self interest”. Buat keputusan adalah sesuatu yang penting dan topik ini sangat luas dan akan bersambung nanti, kata tutor saya.

Topik ini sangat mengujakan, walau sebagai muslim sebenarnya kita tak perlupun belajar macam mana nak buat keputusan, sebab ustaz-ustazah ada ajar keadah yang lebih simple iaitu melalui solat istikhorah.

Dan mesti ada yang mencebik ni agaknya “mesti PAS dah buat istikhorah tika nak bergabung dengan DAP” ya saya yakin mereka buat yang itu. Dan kita tengok keadaan jadi macam teruk sangat. Ikut rasional akal, kita sendiri pun akan cakap, PAS lebih mulia sendirian dari bergabung tapi kenapa Allah dorongkan mereka untuk bersama dan nampak teruk? Jawabnya, itulah yang Allah mau.

Anda mungkin bertanya lagi, kalau ada istikhorah, kenapa buang-masa-buang-duit pergi belajar pengurusan dan cara-cara orang kafir buat pengurusan? Jawaban saya kepada yang ini ialah Islam adalah agama yang menggalakkan umatnya agar mengambil tahu dan mencintai ilmu.

Jawaban sebenar saya ialah bila umur saya dah semakin meningkat, saya sudah cepat mengatuk jika pegang jarum crochet.  Saya dah tak boleh duduk berjam-jam mengait seperti zaman-zaman remaja saya. Itu pasal saya pergi belajar, jumpa kawan-kawan, berfikir, menulis dan membuat assignment dari terlelap depan benang dan jarum crochet. Saja nak buang duit dan nak buang rasa mengantuk.

Satu hal lagi....tunggu next entri....makcik dah mengantuklah pula ni.

No comments: