Wednesday, December 5, 2012

Antara Dua Jalan


Saya ini bernasib baik sebab tak pernah, rasanya…tak pernah terlibat untuk berada di dua persimpangan jalan. Jalan saya satu aje, tak payah pening-pening. Saya tak pernah duduk termenung lihat jalan tu, lepas tu lihat jalan lain atau 2, 3, 4, 5, 6 jalan yang lain.

Orang kecil macam saya memang tak ada pilihan. Jadinya saya idakla pernah dok *sigh* sigh* mengenang jalan yang lain. Cuma di satu ketika, saya dapat offer kerja di JANM. Masa tu saya tengah mengajar di PASTI. Memang rasa hati tika itu lebih noble serve PAS, instead of ke Pusat. Tapi semua orang kata join kerajaan Pusat lebih menjamin walau gaji yang ditawarkan lebih berapa sen aje.

Bayangkanlah kalu mengajar PASTI, saya duduk kampung, dah tentu sewa rumah tak perlu bayar, ini terpaksa ke KL. Namun, Kak Rose saya meyakinkan emak bahawa, gaji yang tertulis dalam surat tawaran itu hanyalah gaji pokok sahaja, belum dicampur elaun-elaun. Dan saya pun meninggalkan kampung menuju ke KL, walau pada masa itu berat juga hati nak tinggalkan anak-anak murid saya yang comel dan nakal. Tak ada orang tahan saya, pun.  Sebab semua orang rasa antara guru PASTI dan kerani cabuk kerajaan, kerani cabuk lebih menjamin.

Cuma kini saya rasa gatal nak memikir apa akan kalu saya terus kat PASTI. Ntah-ntah jadi YB kut. Hik hik hik, apa ko ingat aku tak leh jadi YB ka? Hey, Zuraidah ketiak masa penjual buah tu pun boleh jadi YB, kenapa tidak saya. Joking…Tak adalah sampai ke situ, kemungkinan besar saya sudah kawen dengan mana-mana “ustaz” PAS dan beranak-pinak.

Dari sekarang ni, orang ramai kata anak dara tua ni jahat. Pernah juga kena tuduh ntah-apa-apa tah. So far, so good tak ada apa-apa yang tak baik berlaku, pun. Takut juga kita, kan. Tapi apa nak takut, apa jahatnya kerja perakaunan ini? Kawan-kawan saya, bos-bos saya ok aje.  Kerja perakaunan boleh bawa masuk neraka ka? Boleh bikin kita end up mati nanti kena panah petir, kena timpa hujan batu, ka?

Mungkinlah boleh, to play safe, infact dalam Akauntan Negara ni, ada satu pilihan selamat…apa lagi duduk bawa ketiak latihan, lah. Apa jahatnya mengajar dan melatih orang? Apa, amik komisen ho
tel he he he….klakar, klakar, klakar….Alah dah berbelas tahun dah kerja ini, so far idak pernah bersemuka dengan aktiviti tak baik. Claim lebih, tak pernahlah rasanya lagi kita buat…cilok-cilok masa offis, mengulau? Hmm, dah ko juga kata aku gila dah tak boleh buat kerja satu pun…itu cerita dulu. Sekarang, dah ok dah. Tak tak gila dah. Geniuslah pulak he he he… Life is good. Saya baru lepas isi borang prestasi. Dan saya gembira.

Pasal anak dara tua jahat….Allah temukan saya dengan Kak Esah. Dah lama lost contact. Mungkin dah pencen agaknya. Kak Esah tak jahat. Dia sumber inspirasi saya. Memang saya ni tak macam kak Esah, pun. Tapi orang kata kita pandai-pandai control dirilah,kan. Cakap orang aje. Ah, sebeno eh, senior staff di mata staff junior semua jahat. Mana ada senior staff yang baik, 100% semua orang suka? Sebab, kita tak boleh nak sukakan hati semua orang.  

No comments: