Tuesday, February 7, 2012

Diari Fitness 1


Masa sekolah dulu, bukan saya tak suka sukan, tapi saya adalah antara pelajar yang tak ada bakat sukan. Sampailah kerja, semua-semua memang tak mau, mengelak kalau kena exercise-exercise ini. Saya mula suka sukan bermula bila saya dipilih mewakili tempat kerja ke kursus kecergasan yang dianjurkan oleh Pejabat Belia dan Sukan Dearah tempat saya berkerja.

Saya berkenalan dengan lebih dekat dengan penggerak fitness di daerah kami. Kebetulan masa itu saya ada sikit masalah tempat kerja. Kes berebut mikrofon itulah dengan aktiviti “liar” bersembang internet masa pejabat he he he..  Memang masa itu pergi kursus itu memang escapism yang in away meningkat rasa esteem diri dan mengujakan.

Namun saya tidak seserius mana dalam hal ini. Bila saya sambung blajar terus loss contact. Hanya lepas saya kena “tegur” dengan bos baru semasa di Kursus di PD baru saya terhegeh-hegeh mau semangat nak buat senaman ini secara konsisten.  Baru minggu lepas say buat pelan pemakanan dan juga baru minggu lepaslah saya terhegeh-hegeh fikir mau masuk kelas renang peringkat intermediate untuk meningkatkan kelajuan dan juga memperbaiki stroke renang agar dapat memberikan impact terhadap pembakaran lemak badan.

Selama ini saya berenang ala lenggang kangkong. Ikut suka aku nak laju manalah, nak lama mana, kalau aku penat, aku berendam aje dan sembang-sembang. Kalau macam itu samalah seperti menaip sambil tengok TV gitu-gitu.  Minggu lepas juga saya baru gatal mau lihat “how far can I go” kalau saya berjogging di treadmill. Memang dengan berat badan kini saya masih belum boleh menggunakan mesin tersebut.. Oh itu sibuk main tenis tu, itu kes pukul-pukul-kutip-kutip bola belum lagi berlari kejar bola lagi tu.

Berbalik pasal perangai tak senonoh saya di gymnasium, yup saya berlari anak di treadmill walau tau saya tak sepatutnya buat macam itu. Berat sangat nanti mesin  rosak. Ah apa aku peduli sebab nak tau berapa jauh saya boleh berlari dalam masa tertentu. Saya berlari-larian 15 minit sahaja, lepas tu saya rasa penat gila. Dan saya pun berhenti,  jalan-jalan sambil memegang dumbbell kecil  selama lagi 5 minit lagi sebab mesin tu hanya boleh pakai 20 minit sahaja. Selapas berhenti dan lihat skrin kecil. Saya hanya berlari dan berjalah sejauh 1.5KM sahaja.

Alamak macam mana budak-budak tu boleh lari sejauh 8KM dalam masa itu. Wah. Tak apa sebab saya berat sangat itu pasal saya tak boleh berlari laju. Sebenarnya kan saya belum boleh berlari lagi. Tak apa. Pelan-pelan.  Jaga makan betul-betul berenang betul-betul, hah hopefully dalam masa 3, 4 bulan ini saya sudah boleh berlari. Bolehka saya nak kurangkan 15KG dalam masa 3-4 bulan. Wuish cabaran hebat untuk diri sendiri. FOKUS-FOKUS kalau tak boleh 3-4 bulan, setahunlah… he he he. Kita jangan paksa-paksa diri, relex-relex, kalau paksa sangat nanti tak bagus juga. Apa pegi sedut lemak???? Amboi, nak pegi sauna pun tak mampu weh,  mana nak cekau duit weh!

No comments: