Wednesday, December 7, 2011

1 Staff, 1 Sukan


Baru balik dari PD dan nak kata penat itu tidak, tapi tengah berada dalam kesakitan yang teramat. Bukan saya sahaja yang sakit, semua peserta kursus sakit. Saya sakit sebab saya rasa sebab terjatuh ketika main bola tampar pantai. Adik-adik muda pula mendodoi-dodoi sakit tika turun-naik tangga bas, sebab mereka kata kita main game tak bikin warm-up, starching bla-bla-bla. Saya belum lagi, mungkin tak brani nak sound pegawai sukan yang lain kali kalu nak ajak kami main apa-apa kena senam-robik dulu.

Tapi ni memang sakit gila ni bukan sebab pegawai sukan tak aturkan acara warm-up beramai-ramai, tapi sebab tulah jatuh telepok atas pasir. Puas tuam-tuam sakit juga. Aii ai ai macam mana nak teman kawan main bowling  esok ni? Ni sebenornya nak ngadu bukan pasal sakit fizikal. Ni nak cerita pasal bengang kena kritik.

Well, saya bukan jenis yang tak boleh terima kritikan, tapi saya kena kritik depan-depan orang ramai. Hada ka bos saya tanya apa saya dah bikin penambah-baikkan nak mengurangkan berat badan. Sistem perkhidmatan awam kita dah tak boleh ada orang gemuk, atau mengamalkan fatism ka? Saya tidak fikir begitu, tapi kita harus realistic yang pembayar cukai tak suka orang gemuk. Realiti orang di Malaysia, walau mereka tak berani nak mengaku mereka memang malu dengan orang gemuk. Duduk di Pejabat Pelajaran ni semua orang tengok, kalau orang datang tak dilayan, orang gemuk juga salah, kalau ada kaunter tapi tak ada orang duduk di kaunter, orang gemuk juga yang salah, ada gossip berbentuk fitna, orang gemuk jugalah yang dituduh kunun punca pembawa fitna tadi.

Orang gemuk tak usah ambil hati sangat pasal perkara ini. Ko nak kerja, ko nak maju dalam kerjaya ko kenalah buat apa yang patut-patut. Lagi pun kat Melaka ni cara orang nak kuruskan badan macam-macam ada, pilih sajalah cara yang termampu.

Kita nak kerja umur sampai 60. Kita kena ada perancangan dan stratergi ke arah itu. Kesihatan memang perlu dijaga. Allah tidak mengurniakan kesihatan tanpa usaha. Gemuk-gemuk ini mengundang penyakit.  Apa kita dah bikin, apa kita sudah buat, kita tak usahlah nak canang-canang sangat kat orang, kita tunggu ajelah 20, 30 tahun lagi. Saya malas nak layan bos tu bila dia tanya, soalan macam itu, saya cakap aje saya memasak dan buat kek coklat banyak-banyak. Ha ha ha… orang Melaka kata bagi jawapan bako darah, korang ni semua, tak ada yang menyejukkan,  “panas” aje kalau aku tengok tau!

Hah bila dia dah terbakau, ambik ko, berdas-daslah ko kena tembak. Tapi ada saya ada sebutir peluru yang kalau saya tembak dia balik mesti dia terkedu….(nanti ko cikgu, siap ko, sikit hari kenalah tu) he he he. Kami bukan bergaduh, tapi itulah saya dan bos saya, macam anak beranak. Idaklah saya bergaduh, tapi kalau dia nak saya kurus, dia dan anak-anak buah dia yang lain kenalah  ‘layan’ saya bersukan. 1 Staff 1 Sukan, barulah tahun depan penyertaan kita di carnival sukan jadi real dan terancang, bukan macam tahun ini, pakai main tangkap muat, main tembak-tembak  aje. 

No comments: