Wednesday, November 9, 2011

Sebuah pertandingan yang saya tak akan buleh menang

Drama Queen

Betapa pun bijak sang lelaki itu
dia sukar memberi markah ADIL
pada
helah muslihat wanita
yang tepu keluh kesah dan drama
kerna dalam naluri lelaki
sentiasa ada perasaan jaguh
walau pun yang di"slamat"kan itu
si Drama Queen yang huru-hara
lagi menghuru-harakan

….*****

Semacam obsessilah pula dengan perempuan-perempuan yang orang baik-baik macam saya labelkan sebagai  “trouble maker to other women’s heart/ pengacau hati wanita lain”, atau senang cakap yang saya labelkan sendiri sebagai “bitching her way to the top” He he he…amboi-amboi suka hati saya aje nak label orang itu dan ini heh!

Saya cemburu ka, benci ka, tapi memang tak baik benci-benci. Geram, menyampah, tak baik tu… Buat kata ada ustadz yang saya label sebagai “tua ganyut yang miang”  (amboi beragam-ragam pulak label yang saya beri ek. memang mulut longkanglah saya ini, bukan?) aksi-aksi ceria, manja, gedik, mengada-ngada, itu mengkondusifkan suasana berkerja. Kalu ko dah tak pandai, kekok nak menggedik janganlah sakitkan hati sendiri dengan manusia yang pandai dalam bab-bab ini. Itu kelebihan mereka yang patut kita hormati.Redho ajelah demi kesejahteraan hati sendiri.

All we have to do is to love ourselves and respect ourselves.  Ini cerita budak getek yang kira kita pempuan-pempuan ni kalu balik blakang menyampah habis dan mengutuk habis, tapi kalu depan layaaaannnnn baik punya he he… I wish I can learn from them eh macam mana cover baik macam gitu. How I wish…bertalam dua muka macam itu demi menjaga air muka sendiri.

Saya ni bukanlah jenis cepat nak benci orang sebab saya sendiri pun waktu, saya tengah banyak hutang, tak de kerja tetap pernah merasa, terasa terasing, orang takut kat kita nanti kita minta duit dia. Mungkin mainan perasaan aje kut. Iyalah bayangkan berhutang dengan JPA, siap dapat surat warning JPA nak heret saya ke Mahkamah kalu tak bayar hutang tuh…pergh, memang seksa…

Jadi kalu ada cerita-cerita negetif mengenai si anu dan si anu, sebolehnya saya mau mereka berubah dan jangan bikin “perangai” yang orang benci contoh perangai yang dibenci kawan ialah berhutang dan men”gena”kan/pau kawan. Dalam kes saya, jadi terbalik bila kita menegur, dah dikata-kata kitalah pula cemburukan dia, astagfirullahahalazim…apa jadahnya aku nak cemburukan ko itu.

Itulah peringatan untuk diri sendiri, jangan kita pepandai nak tegur perempuan lain. Perempuan ni memang tak boleh ditegur. Sapa nak negur tak tahulah kita ek, tak tegur satu ofis boleh huru-hara dia kerjakan. Emosional sampai hada yang tak boleh focus kerjalah dibikinnya dek kerana pragai dia yang negetif itu.


Cerita kita hari tu, begini, kawan pelawa saya makan, dan cakap “cepat-cepat si anu(sitrouble heart maker) itu tengah menapau. Ai perut gue memang dah berkeroncong, namun mendengarkan nama sitrouble maker, rasa jahat, meluat menyelinap dalam dada terus tak nak makan. Egolah tu. Namun cepat-cepat saya beristigfar dan cepat-cepat pergi makan.

Dan bila di cafeteria, tak semena-mena saya “membalun” si trouble maker ini tadi. Tak sengaja. Suratan atau kebetulan, tak tahulah…si trouble maker timbul isu kawen dua, maka saya pun hangin satu badan. Eish miang tak habis. Benci. Percayalah perkara yang paling dibenci wanita ialah wanita lain menggalakkan orang lelaki lain kawen dua. Memang akan aku “balun” ko cukup-cukup! PERIOD!

Satu pilihan yang salah? Ntahlah saya menyesal sebab ter”emo” /terkacau jiwa dibikin si trouble heart maker ini tadih dan saya berdoa agar iyah dia tidak sakit hati dan menganggap marahan saya itu sebagai peringatan ikhlas agar kita janganlah nak melobi lelaki sangat, sampai mengguris hati perempuan lain. Hah cuba kalu laki ko kawen lagi satu, apa RASA??? sedap, manis, ada rasa blueberry cheese cake, tak? silalah jawab sendiri.

No comments: