Monday, November 14, 2011

Bad, bad, bad GIRL


Sebenarnya menulis tentang bad girl memang mengasyikkan, tapi orang kata tu terlampau tulis nanti jadi fitnalah pula, terutama jika anda jenis manusia yang punya “kegemaran menpsiko-analisa orang”. (honestly, saya menanggap kebolehan analisa-psiko bukanlah sesuatu yang patut digembar-gemburkan atau dibangga-canangkan sebab saya bukan seorang pegawai kesihatan mental, maupun seorang penganalisa politik, atau ekonomi). Lagi pula analisa-psiko bukanlah sesuatu yang  menyeronokkan kalau kita yang kena analisa, walau tujuannya untuk membantu pesakit untuk sembuh. Tak semua tak seronok, tapi ada satu yang memang betul-betul tak seronok. Tang mana yang tak seronok sangat tu? Hah tang bab yang bersangkutan dengan seks dan analisa itu dibuat berdasarkan teori Frued. Hah bila ko ini macam saya, memanglah keputusan analisa yang keluar memang tak seronok. Keputusannya, ko tak suka lelaki, ko anti-lelaki, ko mau bunuh semua lelaki. Ko memenuhi keperluan biologi ko dengan cara yang tak diterima masyarakat umum. Queer, seksualiti Merdeka.

Orang cakap mereka akan tidak percaya yang ada manusia seperti Al Ghazali. Pada mereka manusia seperti Al-Ghazali dan Rabiatul Adawiyah itu, manusia fictional, yang dikarang oleh tukang tulis Islam yang depress sebab ya, pada kaca mata barat, Islam itu memang teruk, sucks, terrorist… Alter Ego??? Dan kalau kita percaya yang sebenar-benar Ghandi tu meniru Al-Ghazali setelah isteri beliau diceraikan, mereka akan kata sebenarnya Ghandi aktif bersama rakan lelaki yang berbangsa Eropah. Bila kita sangat percaya yang Carol Lewis macam Al-Ghazali juga, bila kita cukup dewasa dan mengenal internet, kita dibentang dengan andaian yang Lewis itu memuaskan nafsu beliau bersama kanak-kanak. Tinggal waktu itu tak ada video pengintip aje untuk dipasang di tempat-tempat sulit sebagai bukti yang beliau benar-benar begitu kecenderungan seksualnya.  

Yaeh, memang saya akui salah satu bacaan kesukaan saya ialah membaca riwayat hidup bad girls. Saya lebih suka baca Marilyn Monroe dari Jackie Onasis. Saya suka memerhati Madonna, dan saya mengkagumi dia. Kini saya sedang teruja mengikuti perkembangan Lindsay Lohan. Bukan bererti saya sukakan, cenderung kepada sesama jenis, dan langsung tidak sukakan lelaki, bukan. Sebab saya suka juga baca pasal Kennedy. It is natural for a good girl wanting to find out more about their foe, tak gitu? Orang yang bijak itu ialah orang yang belajar dari musuhnya. Bad Girl musuh kepada good girl, samalah seperti Monroe itu seteru kepada Onasis. Dan dalam kes saya, bila saya mendekati mereka yang kita kata gediklah, satu sen pun tak guna tu, kalau kita terima standard baik/buruk dalam Manisnya Epal karya Fisal Tehrani, akan datang satu fasa dimana kita akan mengkagumi mereka. Tidaklah sampai kita terpengaruh dan nak jadi macam mereka, tidaklah. Nak buat apa? Just be yourselflahkan. Tapi saya fikir bab-bab awet muda itu memang kita orang perempuan memang patut contohi orang macam Madona tau! Taklah nak suruh gian bersenam macam beliau, 3x seminggu pun jadilah dan tak semua perempuan yang gian bersenam dan berawet muda itu perempuan gedik yang dahagakan perhatian lelaki. Most of the aerobic instructor yang saya kenal adalah perempuan baik-baik semanis Manisah dalam manisnya Epal.

Ok berbalik pasal bad girl ini, My Lindsay Lohanlah. Peminat manalah yang tak kecewa bila budak baik dalam Parent trap itu bertukar jadi pesona yang media labelkan sebagai trouble maker? Lindsay akan tampil meniru gaya Moore the last sitting untuk edisi januari 2012 yang akan diedarkan lewat Disember ini. Promo, promo he he…

Sebab dia tiru Marilyn, ramai juga yang suka??? Risau??? Seronok??? Jika Lohan akan benar-benar jadi macam Monroe hik hik hik….saya suka? Ntahlah, saya tidak fikir she will follow suit what Marilyn has done to herself, and I sincerely wish, she could be like Madonna. And I wish pulak Madonna tidaklah marah sampai nak bunuh diri kalau wartawan asyik tanya berapa umur. Anggap itu satu compliment bukan sindiran, ingatan yang dia patut segera berundur dari “showbiz industry.”

Oh ya, Lindsay marah bila ada yang gatal mulut tanya direct soalan itu dan ada juga tulisan berbentuk analisa-psiko yang mengatakan itulah nanti berakhirnya riwayat hidup beliau. Adakah Lohan sama dengan Moore? Saya tak rasa begitu sebab Lohan putus kasih bersama seorang wanita yang ntah tidaklah kita kenal sangat, sedangkan Monroe menderita kerana, suka tak suka kita terpaksa cakaplah yang beliau ini tergila-gila/gila bayangkan Tuan Presidennya sendiri, dan kita tau, apa kelas orang Amerika mau terima perempuan macam Beliaukan. Jahat-jahat orang Amerika tu, mereka masih tak boleh terima, perempuan “longgar moral” sebagai wanita pertama mereka. Lainlah orang Peranchis, itu pun dengar khabar, sikit masa lagi mereka akan desak pemimpin mereka berundur. Bukan pasal  Bruni, tapi pasal hutang. Itulah agaknya nasib, karma pemimpin yang sukakan bad girl atau bad girls dalam satu masa.

Ok sambung lagi pasal Lohan, jarak masa pun lain, dulu lain sekarang lain. Tapi ntahlah. Kekosongan, kemelut yang dihadapi oleh bad girl, bukan bad dah, trouble maker LoHan, ini boleh di atasi jika beliau jumpa Tuhan.  Monroe jumpa Tuhannya, namun, dunia kata you can’t have your GOD. Jikalah mereka tidak terlalu obsess dengan Tuhan Manusia, jikalah mereka, barat tidak bunuh Tuhan mereka, pasti, hidup tidak akan rasa kekosongan dan sepi.

Adakah wanita-wanita yang kita label “jalang, trouble maker, bermasalah" ini tamak? ntahlah. Mungkin, tamakan perhatian. Mungkin juga dahagakan perhatian. Mustahil mak ayah tak sayang, tapi ntahlah…kadang-kadang  anak-anak ini memang ada yang berperasangka, berburuk-sangka yang mak-ayah tak sayang dia.  

No comments: