Tuesday, November 1, 2011

Alahai Bahasa Kita


Kalau orang marah kita, saya, (orang lain saya tak tau) saya akan fikir balik kenapa. Terutama bila yang marah-marah itu dilihat sebagai pejuang, penyelamat umat, bangsa, bahasa, budaya, dan tamadun Melayu.  Kenapa mereka marah, sebab kesalahan bahasa yang saya gunakan semasa berinterksi dengan cikgu sayalah, sapa lagi di dalam internet. Luar internet tak apa, nak tertonggeng-terbalik-berpusing-pusing tidak ada masalah.

Saya memang tak reti pakai bahasa-bahasa tinggi, sebab SPM dulu BM pun C4 sahaja. Masuk MMU pun, tidaklah ada Bahasa Melayu, tetapi Englishnya setakat B sahaja. Namun orang-orang intelek ini tidak faham, mungkin tak mau tau, bahawa zaman materialistic ini, orang yang mereka pandang perosak macam kami ada sumbangan terhadap pembinaan sesuatu tamadun itu, kami bayar cukai, zakat dan macam-macam bayaran yang kami bayar, kalau tak bayarpun kami tolong kerajaan bayarkan untuk kamu dan anak-anak kamu.

Kenapa saya cakap begitu. Ok kita ambil contoh, let say tak mohlah…begini sahajalah saya ringkaskan. Saya lihat macam segala aktiviti-program orang-orang intelek ini dibiayai oleh kerajaan. Waima satu ketika dulu baju dalam dan seluar dalam, rambut palsu pun mereka “perincikan & claim”, sehinggalah ada orang cerdik yang malu maka diberikan sahaja jumlah “lump-sump” sebagai Elaun baju panas, tak perlu detail-detail nanti dijaja-jaja & diketawakan kerani cabuk macam saya, worst kalu di “ scan & upload” kan dalam FB. Kecuali penceramah agama berstatus selebriti, itu orang datang cari dan sanggup bayar.

Namun kalau aktiviti sang intelek ini tidak dibiayai oleh peminat-peminat mereka. Dalam ertikata lain orang tak sanggup membayar untuk tengok mereka, jadi siapakah yang membiayai kos-kos seperti, utility, elaun penceramah, sewa tempat dan macam-macam lagi perbelanjaan itu ketika mereka menyampaikan kuliah ilmu?

Saya pun sebenarnya tak berapa tau. Kalau saya tahu nanti, saya akan tuliskan di sini, biar kita sama-sama tahu, dan tak perlulah kita sibuk-sibuk nak tulis-tulis, “oh bahasa ku rosak di tangan bangsa ku sendiri” Kamu semua patut lebih kreatif memikir bagaimanakah kamu mau memujuk bangsamu berhenti dari merosakkan bahasa mereka sendiri. Adakah kami bayar kamu untuk berkeluh-kesah dan menyalahkan balik kami yang bayar kamu itu?

Lagi satu perkara kamu harus ingat orang tinggi-tinggi macam kamu hanyalah terdiri dari 20% jumlah jadinya manusia. Nabi sendiri berkata, “berbahasalah dengan bahasa yang difahami” Nabi sebenarnya bila baginda berjumpa dengan penternak, petani, peniaga, nabi akan berbahasa seperti petani dan peniaga, penternak. Belum lagi saya berjumpa hadis yang mengatakan bahasa sebegitu adalah racun kepada bahasa Arab. Dalam pada itu Bahasa Arab menjadi sangat perkasa pada zaman kegemilangan Islam. Adakah pada zaman itu petani, peniaga, suri-tani, suri-gembala Arab bercakap dalam bahasa Arab tinggi?

No comments: