Tuesday, October 18, 2011

Emel perempuan Skizo


Kalu saya tau abang jadi penalist DOM Ahad lepas saya mai juga tengok, tapi tu saya tau pun dah petang. Weekend biasa saya kat rumah Mak, dan kat sana memang tak ada internet. Macam mana sambutan? Memalu gederang perang? Yaeh kat dalam blogsfera tu kadang tu abang memang ada nampak  macam pembunuh kerekter yang kejam dari seorang poet. Kadang-kadang aje.  Ada gak baca dan meletak komen dalam blog Lutfi. Kalu komen saya tu mengecikkan hati, saya minta maaf.

Ntahlah bang, bagi saya sastera ni entertainment aje.  Bagi sayalah. Saya baca naskah sastera untuk berhibur dan mengisi masa lapang, tak lebih dari itu.  Dari segi sudut kewangan, mana-mana akal waras pun kalau satu-satu bidang tu tak mendatangkan hasil memang kena gulung tikarlah. Tapi rasa walau macam mana tak produktif pun artis-artis DBP ni, jika nak banding artis luar, baik EMI, Polygram, KRU production, maupun artis PTS,  Alaf-21, Abang jangan risaulah kerajaan takkan lelong bangunan DBP tu untuk ditukarkan dengan hotel yang terindah, terstratergik lokasi lagi teramai pengunjungnya, i.e banyak buat RM masuk..

Saya acah aje sebenarnya tu, dia gini ya dalam formulate budget, ada priority ada justifikasi. Dan justifikasi ini tidaklah ia berlandaskan semata-mata kepada kuantitatif ringgit dan sen sahaja.  Priority utama ialah keselamatan Negara. Why ada ISA? Dari meng ISA penulis, baik “bunuh” aje mereka dengan aktiviti2 siok-siok sndri mereka tu. Joking, joking…. Tak kanlah Datuk Najib sejahat itu.

Maksud saya orang kewangan/kapitalis ni pun ada kerisauan dia. Let say mengikut perkiraan koprat kita kena close down DBPlahkan. Wat will going to happened? Protes rakyat. Kalu protes ganas-ganas tentulah harta akan rosak, itu tak bagus untuk pertumbuhan ekonomi. Dari sudut politik pula, Najib tentulah tak mau dia kelihatan seperti membunuh bahasa dan budayanya sendiri. So no matter ngabiesh boreh pun artis-artis DBP ini, takkan ada politician yang waras akan menutupnya…

Lagi pun selain dari bumi Malaya yang kaya-raya ini, duit “haram” royalti, bayaran cukai yang dikutip  dari artis-artis novel pop-sundal, pelakun wayang semi-prono (I bet yang klip 3GP akan box office kalu tak de guntingan dari KDN, 100% lulus)yang kaya-raya tu rasa bole top-up jugalah DBP’s operating cost. Tak de sebab kerajaan nak tutup DBP pun.

So wat is it to worry? Tulis aje novel ka, puisi banyak-banyak. Dalam banyak-banyak tu mana tau nanti ada bule satu menang anugerah NOBEL.

OK All the best.

No comments: