Friday, September 9, 2011

Marah tu biar berimbang.


Membaca input untuk menulis. Boleh juga mengembara, aktiviti bersosial, semua-semua boleh dijadikan bahan untuk menulis. Dan memanglah saya rasa pelik kalau ada blogger mengeluh yang dia kehabisan idea bahan untuk diuploadkan dalam sesawang mereka.

Sejak-dua-menjak ini memang saya ada banyak benda nak tulis, sebab ada cerita/topic kegemaran saya…he he he…Abang Mat & Komunis.

So sapa yang follow saya, tahan ajelah ye dengan cerita politik gila gaban saya.

Tak ada orang pun tanya saya adakah PAS bule lead pakatan, atau Pakatan bule ganti BN dalam PRU akan datang. Tak de orang tanya pun saya sendiri akan menagak-agak, sapa yang menang, sapa yang ntah apa-apa tah. Benda macam-macam ini kita orang tak tanya pun memang kita suka teka-teka.

Dalam bab ini saya akan ambil rujukan A Kadir Jasin. A Kadir bila ditanya soalan yang sama dia jawab berlapik, jawab orang tua yang banyak makan garamlah katakan. Kalu sayalah, saya jawab straight aje, eish kalu Abang Mat dan Kak Teresa Koklah ai mintak maaf, lebih baik kena pancung komunis, dari undi PR.

Namun harus diingat yang generasi Melayu pada hari ini bukanlah jenis yang taksub sangat yang percaya akidah kawan kita adalah tanggungjawab kita. Saya sendiri lebih senang dengan pendekata lakun dinukum waliyadin. Lantak kolah nak agama apapun. Saya juga tidak akan termakan momokan yang kalu Abang Mat dan Kak Teresa jadi PM dan timbalan PM, kita semua tak boleh sembahyang, tak boleh kawen. Sebab komunis yang ada hari ini komunis yang bagi loan kat Amerika itu memberi kebabasan kepada rakyatnya bersembahyang dan beragama.

Dan bila ditengok sebelah BN pula, bila diberikan talian hayat untuk sambung-nyawa dalam PRU lalu, cara gayanya tetap macam itu juga. Kalau zaman Pak Lah dulu ada sikitol, zaman Najib pula ada “he ain’t heavy, cause he is my brother”

Apakah BN akan tumbang pada PRU akan datang, bergantung kepada mood marah kita, sama ada kita nak marah Abang Mat atau kita nak marahkan “he ain’t heavy”. Satu yang pasti undi non-Malay akan kekal solid dibelakang DAP.

Kalau Najib pandai dan sayangkan Melayu dia akan ikut nasihat mufti negeri Perak, iaitu satukan Melayu, tapi kalu kita amat-amati, Najib lebih mabuk-khayalkan nak meng“carry he ain’t heavy” dan pelan-pelan “fast track”. Be the youngest CEO, the youngest KSU, SU, SU ntah apa-apa tah.

Dan gelagat-gelagat fast-fast tracker yang ada dalam FB saya tu, tak ramai 2, 3 empat kerat  aje, memanglah memualkan. GEDIK, GETEK ntah apa-apatah. Lebih nak tunjuk kayu golf, padang golf dan gambar-gambar pakai kot tebal-tebal aje.

Ada blogger kata, perpendapat mungkin Najib tak minat bantu Melayu, ada yang kata Najib memagarkan diri beliau dengan budak-budak penjilat, yes men yang ntah-apa-apa, sehingga nasihat orang tua yang berilmu dan warak macam mufti Kerajaan Negeri Perak berlalu macam itu aje.

Memanglah kita masih sayangkan Raja-raja kita, dan kalu buleh memang tak moh kerajaan Republik, tapi ntahlah Allah saja yang maha mengetahui. Kita hanya boleh berharap agar PRU akan datang orang tak marah sangat akan Abang Mat sehingga memberikan landslide victory pada BN. Biar merosot lagi, biar Najib cepat-cepat berundur macam Pak Lah yang terpaksa berundur dek kerana Kitol yang gedik lagi getek itu. Dan moga PM yang seterusnya, iaitu TPM kita boleh makan nasihat. Namun kalau the next PM pun macam Pak Lah & Najib…alamatlah memang Negara kita nak bertuankan Komunis.

No comments: