Sunday, July 3, 2011

One pathetic tennis ops aerobic shoe

Jumaat lepas saya keluar awal, pergi Jabatan, pergi juga Jabatan Akauntan Negara…he he he bila dah lepas ke Ayer Keroh, hai terus ajelah balik rumah, takkanlah saya nak patah balik ke Jasin pulak. Itulah bestnya jadi pembantu akauntan nih, bila timbul masalah, orang pening, tapi saya plak buleh berjalan. Sungguh, saya memang kena ke JANM baru buleh senang sikit kerja. Saya tak tau apa sistem mereka pakai, memang kalau di akess dari pejabat saya memang masyallah memang tak buleh, ya ya ya those di Multimedia University yang mesra dengan ICEM mesti pernah merasai apa yang kami rasa. Sama aje ICEMs ni dengan Sistem capai lapuran e-gaji kami. Ya! True true if you penjawat awam, you log-in sorang nak dapatkan slip gaji korang, seorang shj memang korang kata sistem tu ok. Namun kalu you log-in sebagai Penolong Akauntan, Pembantu Akauntan dengan segala maklumat gaji cikgu skola & staff skola satu Jasin di tangan kamu, aduh memang kamu bule naik gila kalu tak drive terus jumpa pangyau, kaki kamu di Jabatan Akauntan Negara Cawangan Negari dapatkan apa yang kamu dengan bantuan mereka. Aik saya mula membayangkan saya bertugas di PPD Ranau sana aih aish aish cam nor tu. Ok enuf membebel. Baik aku usah membebel-bebel takut betul-betul kena hantar di tempat macam situ lagi susah at least aku kat Mlaka kocik yeoh….Lagi pun problem macam ini skali skala aje timbul.

Last Friday memang a bad day, sebab I memang jenis tak suka pergi ke ofis orang lain, so I treat myself with window-shopping di Jaya Jasco. Pada kamu yang pernah shopping di Harrods, London mungkin JJ itu tempat kamu beli barang harian macam saya beli barang kat kedai mini mart di taman saya, but to me JJ memang somewhere yang saya panggil a treatlahkan. Lalu saya teringat kasut senamrobik saya yang dah perlu diganti. Saya masuk satu kedai. Saya disambut oleh juru-jual yang fesyen rambutnya macam Patrick Gerdiou, fitness instructor Youtube yang glemer tuh, eh memang saya sukalah, tapi saya cakap nanti dulu.

Saya masuk plak kedai yang glemer, yang banyak chain yang slalu promote ada sales,. Memang banyak kasut, jurujualnya pun ramai, ada 3 orang. Pakai uniform sepasang warna hijau. Tapi memang tak disambut langsung. Saya terpaksa tanya dia, terpaksa beri tau yang saya sedang mencari kasut aerobic. Saya mau kasut yang boleh digunakan di atas court. Saya cakap court. Court, court, court! Apa ko ingat court mamouth ka? Atau court mahkamah ka? Apa ko fikir aku ini orang gila mau pakai kasut sukan pergi ke Mahkamah ka? Sakitnya hati. No no no, not because saya didiskriminasi sebab saya gemuk. No, saya fikir memang monyet 3 ekor itu memang tak ada qualification untuk jadi jurujual kedai sukan atau mungkin memang jenis keturunan pemalas agaknya. Selain saya, ada sepasang pelanggan berbangsa Cina lain yang memang slim dan athletic in physic pun dilayan secara endah tak endak aje. They alls ni kalu Aaron Aziz, Fahrin Ahmad, CT Nurhaliza, mai aje, baru depa talkative & extra informative kut. Barulah bakat kejurujualan mereka menyerlah kut.. i.e. Bakat-bakat itu hanya eksklusif untuk orang2 terpilih, bertaraf DIVA lagi pesona. Iyelahkan zaman orang susah cari kerja ni, skali fikir, kalu tak berbakat, macam mana depa dapat kije kat kedai sukan berprestij macam itu kan….

Saya pergi masuk JJ, ehm tak de yang brand yang saya mau. Saya tengok2 reket tennis mak oiii comelnya reket tu PINKKKKKK! I must have it, I MUST, I don’t care. Tapi sabarlah tunggu next gaji ok. Saya masuk smula ke kedai “Patrick Gerdeou” tadi. Macam tadi juga dia tidak jemu melayan. “alah akak cubalah dulu” ya ya ya cuba dulu. Saya tanya “kasut tennis ada?” Mak oiiii cun nya kenapa cun cun giler ni…. PINNNKKKKK lagi.
“ah yang ini ada potongan 40%” Jawab si “Patrick” menunjukkan kasut tennis warna purple yang designnya, kelihatan seperti gedabak, gemuk.
“kenapa yang cantik ni tak ada potongan?” saya terus mengambil kasut pink saya yang cantik tu…
“biasalah kak, design baru memang tak de potongan”
“tak pe kak tunggu sampai yang ini on sale”

Oklah sebab kesiankan si Patrick tu, saya pun belilah kasut senamrobik yang warna putih aje, walau tak cantik, dia ada “stopper” boleh diguna di padang, court atau indoor, gynasium. Memang yang hitam itu cantik tapi sebab tak ada “stopper” walau saya yakin saya tidak akan tergelincir, tapi biasalah kasut warna dengan kasut putih harga memang ada banyak beza. The black one is 30% higher than the white one, and you can only get 10% discount, instead of 20% given to white one. I choose the one that can be used both outdoor & indoor, cheaper tapi tak cantik. But who care cantik ka tidak janji selesa. Kalu cantik tapi tak de stopper, lepas tu tergelincir masa tengah siok mengelinjang, tak ka haru tu…

No comments: