Wednesday, June 15, 2011

Pasal Dajjal & cerita Orang yang Gila Kuasa

Saya rasa tertarik dengan satu kelakar selingan ustaz yang begini “dajjal masuk bandar, dia tak masuk kampong ya tuan-tuan” Cuma joke yang nak menceriakan jemaah yang tak ada apa-apa nilai. Namun saya menakul statement yang mencetuskan gelak-tawa jemaah dengan penuh minat. Saya teringatkan Lucifer-lucifer saya eh Lucifer, bukan Lucifer-lucifer.

Yeah Cheguvara seorang doctor yang meninggalkan Bandar dan masuk hutan. Bila Bandar itu ada dajjal memang kita manusia akan lari dan masuk kampong, masuk hutan. Secara jujur memang saya berbelah bagi sangat nak pulang ke KL. Memang berharap sangat-sangat UiTM ada offer course Accounting di Kampus Bandar untuk September intake ini. Namun bila memikir selain dari kampong, saya kira pengikut dajjal juga pasti tidak akan betah, panas bontot duduk dalam majlis ilmu. I guess oklah bulelah tu. KL pun ada kampong jugakan, Kampung Baru.

..*****
Eish memang saya rasa malas aje nak menyempurnakan application kali ini. Masuk Open U ajelah sebabnya well hari ini saya sudah tidak gian nak dapat W41 lagi dah. Jadi member MIA pun cukuplah. Kenapa tah. Saya terjangkit bos no 1 saya yang lepak/relax sokmoooo. Well saya tak tau dia tau ka yang sepupu saya nikah dengan sepupu dia. Ha ha ha… well makcik saya, ibu mertua sepupu bos saya kata, bos kena queen control. So you alls you allss tau lah bagemana jenis lelaki kena QC. Nikan. Ni gossip sikit:-

Bos no 1 ngumpat bos No2 kata Bos no 2 nak memantau sambil melobi nak jadi pengetua dan seturusnya mencerahkan lagi peluang naik 52. Saya cakap hari ini kita memang kena terhegeh-hegeh jual muka, jual segala kalu nak naik pangkat. Bos setuju dengan saya tapi dia kata dia tak pernah terhegeh2, rezki datang begolek. Saya nak cakap kalu bos lebih terhegeh-hegeh bos jadi Pengarah Pelajaran, Turus A kek Putrajaya pun bule., tapi saya cakap bos hensem, bos tak terhegeh-hegeh pun orang dah nampak, bos no2 tu tak hensem jadi promosi kena lebih.

So macam tulah kita. Atitude saya tentang pangkat dan nama memang macam bos. Work hard, study hard, aim for staright A, if people tak notice pun kita tak sedih, kita tak kecewa. Tapi kadang-kadang terhegeh-hegeh jual muka itu perlu. Tidak cukup perbuatan, kita kena cakap secara terus terang yang “I want that job! Please give me a chance to prove it, not to you but to myself that I can do the job” Sebab zaman ini persaingan sangat sengit. Kita perlu buang rasa tebal muka, rasa takut dengan cakap-cakap orang yang kita ni hidung tak mancung pipi tersorong-sorong. Kalu kita cukup persediaan, cukup ilmu untuk that particular task, tak ada sebab orang tak terima, dan kalu sudah diterima, apalah ada lagi dengan pipi yang tersorong-sorong itu.

No comments: