Friday, April 15, 2011

Pilihan saya, (orang pempuan yg biasa-biasa)

PRU lepas ajelah tu, bikin hati saya tak sedap, takut macam-macamlahkan sebab saya mengundi BN. Iyalah kita ni tergolong dalam orang kata, orang cerdik dan tahu agama, kita rasa berdosa jika undi BN. BN partai secular, BN korup. BN mengutamakan Kroni. BN mengamal nepotisme. Baik UMNO, MIC, MCA sama aje. Bila sedara dia jadi YB jah, yang lain-lain pun turut “merasa” he he he…

Sedara kalu tak tulun sedara, sapa lai nak tulun. Saya fikir kalu saya jadi YB pun, tak kira apa parti pun, saya pun buat benda sama juga. Mengarutlah kalu kita jadi YB, semua sedara dah tak kenal dah. Mengarut jugalah kalu sesedara saya tak datang mengendeng itu dan ini.

Ok berbalik pasal rasa tak sedap ni tadi. Undi rahsia ek, kita bukan nak crita pasal rahsia, kita nak cerita pasal rasa teruk dan bersalahnya kita sebab undi mike-mike yang berpakaian tak serupa macam “good muslim” Dalam minda saya ni good, best muslim pakai jubah, berserban, pempuannya bertudung labuh bla…bla…bla. Pemimpin UMNO, kalu dapat bini pake tudung nampak jambul pun dah kira ok sangatlah tu. Tapi saya pilih BN sebab masa tu saya undi bukan lagi berdasarkan pakaian dan penampilan tapi dari segi dasar secara menyeluruh.

Saya ambil pendekatannya begini, saya lihat secara makro, bukan micro. Saya banding TUN M dan Datuk Seri Anwar Ibrahim(DSAI). Benar Tun kelihatan seperti mengamal nepotisme. Buktinya teman baik Tun, Tun Daim itu kaya raya, Tun M sendiri anak beranak kaya-raya juga. Unsur sapa kaya, sapa miskin tak timbul di sini, sebab DSAI pun kaya raya juga. Pada PRU yang lepas orang kata, semua orang politik semua dah kaya dan berjaya. Anak beranak, menantu Nik Aziz pun kaya juga. Pendek kata orang melayu yang berkecimpung dalam bidang politik semua sukses-suksess blaka, tak kira parti pemerintah, mau pun pihak pembangkang. Semua kaya-raya. Betul-betul kaya atau tidak wallualam, tapi memang pada persepsi saya mereka ni semua kaya dan berjayalah. Tak de lagi naik teksi atau naik naik bas awam, semua sudah ada kenderaan sendiri.

Saya pilih Tun M bukan pasal DSAI lebih kaya dari Tun, tapi pasal DSAI tak kerja duduk dalam penjara pun bule kaya. Saya lihat baca tulisan yang telah dihasilkan oleh kedua orang tokoh ini. Saya lihat Tun ada kelainan walau cara Tun sering mendapat kritikan dari pakar-pakar Ekonomi yang saya suka. Tun caranya walau mereka kata tak konsisten, tapi idaklah membuta-toto’ ikut cara Amerika. Saya lihat dari sudut ilmu perakaunan, pula, sebab itulah bidang tempat cari makan saya. Malaysia ikut IFRS tidak GAAP.

Orang kata come onlah, Singapore saya sudah toto’ Amerika, at least kita ni lain-lainlah sikit, tok sah kita ikut sangat IMF tu, New World Foundation, ikut-ikutlah orang lainlah plaklah kan. Kalu Amerika dok toto’-totok pro pada korporat, kita prolah pada Tax Authorithy… hah Sosialis??? Eh ada benda macam Letrik, Air (natural monopoly) memang kena dimilik negarakan pengurusannya, tak buleh dikomersialkan, tidak boleh diberi milik individu.

Maka dengan itu saya tak pilih partai yang DSAI jadi ketuanya.

Adakah dalam PRU akan datang kalau DSAI tak jadi ketua saya akan tak undi BN? Tak semistinya begitu, sebab saya bukanlah macam besh friend Facebook saya Pak Bakaq penarik beca, asal bukan UMNO tu. Saya idaklah Mardhiah bte Mohd Yusoff asal bukan DSAI. Idok sesapa pun bule, DSAI pun bule lagi kalu dia bule keluar dari kemelut peribadinya yang tak sudah-sudah tu, tapi dengan syarat DSAI kena lebih baik dari Tun. Ada masa ka DSAI nak lawan Tun dalam tempoh 1, 2 tahun ni?

Kita tak pilih BN itu hari pun pasal oghang pempuan depa tak tutup aurat. La ni dah ramai orang pempuan BN yang beragama Islam tutup aurat, orang pempuan Islam parti lawan BN la pula dari tudung labuh, kain keras, berjubah, hari ni dah pandai berfesyen-fesyen, sedangkan dulu berfesyen dan melawa-melaram tu untuk Che abang sayang, intan payung sorang tu aje. Hari yang bukan Che abang, kengkawan sekerja, seopis pun ada yang dah buleh bau one-drop perfume yang wangi (takkanlah ko nak gie opis tak pakai apa-apa bedak langsung, langsung tak mandi? La ni sabun mandi semua wangi…pencuci fabric pun dah wangi-wangi, tak wangi badan pun, baju kita memang tak boleh elak dari berbau wangilah kan. Mana ada orang pakai sabun cap kapak buat mandi buat basuh baju?) dan murah iiitieww… jadi memang dah tak sebab nak rasa guiltylah kalu pangkah BN.

Pendek kata, kesimpulannya, dari segi berpakaian tu, perempuan BN yang beragama Islam ada peningkatan, dari berskirt pendek, ke bertudung, waima tudung glemer ala-ala Datuk Siti Nurhaliza, tapi perempuan Islam pembangkang saya lihat ada merudum. Kalu dulu masa anak dara berjubah berkerudung labuh, hari ini pakai baju kurung biasa jah. Ada juga yang dah buang tudung labuh, ganti tudung biasa-biasa macam yang Puteri UMNO banyak pakai tu.

Kesimpulannya lagi…kesimpulan besar dari segala benda besar yang tak sepatutnya dihempapkan atas kepala hotak kita yang ciput ni, atas dasar prestasi berpakaian ini, kalu trend ini kekal, memang tak payahlah kita nak rasa guilty kalau kita pangkah parti secular BN.

****
p.s. aha, semalam pun saya rasa nak tergelak pun ada tinguk ada sorang kakak tu punya fesyen…dia pakai blaus labuh, skali pandang macam baju kurung besar pakai seluar, berkerudung labuh. Mengingatkan smula zaman2 skola rendah, main net boll berbaju kurung dan berkerudung tapi bertrack bottom. Eh itu masa praktise atau main-main kat skola, Bila wakil skola kita pakai properlah. Idakle pakai baju kurung.

No comments: