Wednesday, March 9, 2011

Tak tau mana satu yang gila

Ada penulis barat kata kita buleh pilih untuk rasa luka atau tidak. Kita orang Malaysia tentulah kita tak boleh sama sekali setuju dengan kata-kata ahli fikir bukan Islam ini. Sebab kalu dia Islam pasti dia tak berani memberi kata-kata yang macam itu.

Hari ini banyak perkara yang boleh melukakan hati kita. Kebanyakkan masa kita tak begitu ambil pusing, sebab kalu ambil pusing kita akan bertambah sakit. Namun luka itu tetap ada, kita tak boleh nafikan yang ianya melukan cuma kita boleh kawal perasaan agar tidak menunjukkan dalam bentuk yang keterlaluan yang kita terluka sampai jadikan keadaan tambah tegang dan lukakan bertambah parah.

Satu perkara yang melukakan hati generasi macam saya ialah budaya couple di kalangan anak-anak muda kita. Memang pantang nenek-moyang kita lelaki perempuan berlagak mengalah orang dah berumahtangga tapi sebenarnya tak ada ikatan apa-apa pun. Kalu dah berumahtangga pun couple kita Melayu totok tidak bersepah-sepah, berkepit-kepit laki bini depan khalayak. Itu dulu.

Kini lain. Zaman berubah, sapa kita nak halang budaya “loving” ala barat ini walau memang terkadang itu mendatangkan rasa meluat aje. Korang ni tak cukup kat rumah ka, sampai nak bawa keluar korang punya loving tu. Saya berbaik sangka aje yang ber”loving” tu semua dah ada lesen. Tapi ada kawan cakap yang ber”loving” tu yang belum ada lesen, yang dah hada tak buat macam tu. Ntahlah…

Dulu masa sekolah dulu budak yang loving ni ada yang kena buang sekolah, kena rotan. Hari ini kalu kementerian nak merotan budak-budak loving ni akan memeningkan kepala cikgu aje. Kenapa saya cakap nanti cikgu pening?

Saya pernah berbual-bual dengan kawan di MMU. Saya tanya pasal budaya couple. Dia cakap memang dah budaya. Kalu cikgu tau memang nahas, tapi pandai-pandai coverlah, jawab kawan tadi. Saya tanya lebih lanjut lagi adakah couple tu tahap sampai bersenggama? Dia kata iya. Kalu dah baligh tapi masih teruna, masih dara mereka akan diketawakan. Mereka tau bersenggama sebelum nikah itu dosa besar, tapi mereka akan lebih stress sampai tahap rasa macam nak gila, macam nak bunuh diri dipulaukan hanya kerana masih dara, masih teruna. Oh macam itu ka.hmmm.

Saya tanya lagi kawan yang lain. Mereka kata budak tu gila. Budak tu gila. Budak tu jeles sebab dah tak ada dara, tak de teruna dia nak orang lain sama tak berdara, tak berteruna macam dia jugak….. ha ha ha. Saya cuba cucuk… “ko tak takut jadi macam akak kah dah tua tak kawen-kawen sebab masa sekolah dulu tak giat bersenggama?” Mereka cakap lebih baik tak kawen terus dari buat dosa.

Group yang aktif bersenggama akan kata group yang aktif itu gila, dan group yang aktif pula akan kata yang tak aktif itu mengalami penyakit neurosis. Salah satu tanda neurosis ialah keinginan nak dapat good grade atau menyiapkan sesuatu projek dengan sempurna tahap melampau, yang menyebabkan orang sekitar rasa jengkel dan bengkek. Juga lama kelamaan bila berkerja esok buleh mengalami obsessive compulsive Personality disorder yang hallamak semua orang akan tak berani nak dekat.

Saya mendengar kedua-dua sisi. Saya cuba mengimbangkan keadaan saya. Adakah saya mengalami OCPD? Adakah penyakit OCPD ini hanya boleh dirawat dengan aktif bersenggama? Saya pernah jumpa seorang Auditor yang tidak berumah tangga walau dah tua, dan saya percaya dia bukan pengamal seks bebas. Saya 100% percaya dia seorang celibate dan yang mempesona dan menginsipirasikan ialah dia tidak langsung menunjukkan tanda-tanda OCPD.

Kalau kakak ini tadi boleh celibate tapi terhindar dari sindrom OCPD, kenapa tidak saya siasat dan tiru aje amalan kakak ini?

Saya percaya bila mendepani isu-isu macam budaya couple kakak tersebut memang luka, tapi tak le tahap dia luka sampai ambik tindakan menyertai mana-mana aktiviti atau badan-badan tertentu nak bagi preasure pada puak-puak pengamal budaya couple bebas. Jangan orang lain nampak macam kita mengalami compulsive personality disorder aje udahla...Kalu dah Luka simpan dalam dalam, sebab bila nak akhir zaman memang macam itu.

No comments: