Friday, February 18, 2011

Kerana Pulut

Dalam dunia moden ini banyak sangat abused. Abused is dalam bahasa Melayu kalu tak salah saya orang ganti dengan penyalahgunaan. Jadi kalu Child abused, penyalahgunaan kanak-kanak, kalau drug abused, verbal abused. Berkaitan dengan penyalah gunaan. Orang yang melakukan aktiviti penyalah gunaan ini kita panggil abuser, penyalah guna.

Ntri lepas kita dah cakap pasal verbal abused. Anda pernah kena marah? Orang barat kata kalu kita selalu kena marah, kita akan membesar menjadi orang yg ntah apatah…suka marah-marah??? very good at personal insult??? Orang barat memang banyak pakar termasuklah pakar penjagaan kanak-kanak. Early childhood development bla-bla-bla. Mereka boleh hasilkan beribu-ribu, berjuta, berbillion patah perkataan pasal penjagaan kanak-kanak. Buku-buku tersebut larislah pula macam pisang goreng, penulis-penulisnya jadi sangat terkenal sampai buleh keluar TV. Yang tak pandai menulis masuk TV reality showlah pula.

Kalu dalam bab buat duit, buat nama orang barat memang creative, dan kita plak suka plak tonton program ntah apa tah “The Nanny”. Bentuk penulisan, cerita yang menjurus kepada make over, dari teruk kepada baik memang sangat orang suka. Cerita macam ini sememangnya tidak menyinggung sangat perasaan keculilah orang itu jenis yang sangat skeptical tahap gaban, ia dia akan menyampah. Aik, macam malaikatlah pula si Nanny ni, duduk seminggu habis budak nakal jadi baik. Tapi idaklah dia berpicket gulek-gulek tunjuk perasaan, marah-marah pasal program reality ini. Belum lagilah dalam dunia ini ada persatuan skeptical ka hapa ka, macam persatuan green peace gitu sangat cintakan alam sekitar dan sanggup bogel-bogel demi menyatakan cinta mereka terhadap alam. Belum-belum ada lagi, sebab belum ada orang mati sebab tonton program reality show.

Orang kata parenting is trial and error. Saya datang dari kampung yang orang kata, bukan dengan emak dan neneknya haje yang garang, dengan jiran-jirang skali garang, memang kena marah kalau berperangai tak senonoh dan kalu kita ada monitoring device yang buleh bunyi tuut tuuut (sensor) tiap patah perkataan yang dikeluarkan itu memang kira memang selalu banyak kena marahlah. Saya yang teachers pet ini pun akan kena marah, tak kena marah kat skola kena marah kat rumah.Apakah yang menjadi kesalahan saya, sehingga kena marah? Kesalahan terbesar saya ialah tidak pandai bersolek.

Ok berbalik pasal teori orang barat yang kata kalau semasa kecilnya kita membesar dengan verbal abuse, kita pun akan jadi dewasa yang abusive. Iyalah tu sebab saya selalu kena marah saya pun dulu-dulu tu jadi pemarah. Sapa pula yang saya marah, tentulah budak-budak lelaki. Sebab saya kena marah pun pasal mereka. Pasal mereka suka perempuan yang pandai berdandan kita yang tak minat berdandan ini kena marah. I feel ok marah them. Lagi pun masa zaman-zaman saya skola dulu girls tak geng dengan guys. Girls yang suka marah boys is a good girls whereas girls yang sayang boys is consider a bad girls. Itu cerita dululah tu. Skola SAB (Sultan Abu Bakar Girls School aka Skola Anak Babi) bermusuh dengan skola Sultan Ismail. I don’t remember wat is that short form for the boys school but when they bergaduh, the girls will shout back Skola Anak Iblis.

Jadi mulai sekarang, saya mau bermulut manis-manis aje baik pada orang lelaki, mau pun budak kecik, mau pun budak-budak muda yang pada pandangan saya getek tahap memang nak kena “tegur”. Saya nak buktikan pada minah-minah salleh tu, bahawa cara pendidikan kita yang kekampungan bukan faktor kita membesar sebagai dewasa yang abusive. Iya kita nak tengok bagaimana anak-anak yang dilayan macam putera-puteri tu esok macam mana kerenah dan gelagat mereka esok. Iya budak-budak ini jaman kalu mengenangkan “mulut” dia memang ada yang dah kena keti dan tampo dah. Seriusly dulu saya memang ada menampar seorang sepupu saya. Iya geram aku dengan mulut dia tu. Tapi buat kata pakar dari barat tu pun child abuse is an offense. Kat sana pun ada orang dah nak kena buang kerja pasal guna perkataan pemalas pada kanak-kanak mereka.

Jangan bisuk bila kita bermanis mulut dikatanya pulak kita “pepat di luar, runcing di dalam”. Cakap salah tak cakap salah. Apa pun patut ambil contoh sahabat nabi yang masukkan batu dalam mulut dia. Bukannya apa kita tak mau hilang mata pencarian dek kerana mulut. Periuk nasik kena jaga ma…

No comments: