Tuesday, January 11, 2011

PAGAL

Masa saya mula-mula aktif berblog, weird things happened, people around you mula inteprate yang bukan-bukan. Mungkin kerana bahasa saya atau pemikiran saya yang agak absurd. Mungkin juga “cikgu” saya yang sangat absurd. Iyalah kan dalam blog tu ada ramai cikgu, ko pilih gak berguru dengan cikgu yang ntah-apa-apa-tah sapa suruh? Namun saya kira kecenderungan saya kepada establishment yang bikin ramai fikir yang bukan-bukan pasal saya. Biasanya orang intelek, dari saya sekolah dululah, kerjanya memandang remeh hal kerajaan. Kalau kamu kata kerajaan bagus, dan bangga jadi Melayu ada benda yang tak kena dengan kamu, kamu itu anak orang UMNO, kamu jahat, kamu dibesarkan dengan duit haram, kamu sepatutnya kekal bodoh dan dungu macam bapak kamu, tapi kamu dapat masuk kumpulan kami sebab bapak kamu guna kuasa politik.

Sorang kutuk, lain akan angguk-angguk tanda setuju dan akan tambah lagi itu dan ini. Namun sedang kami gian mengutuk kerajaan kami sendiri, seorang kawan kami, kakak (kami form 4, dia form 5) dengan tenang berkata, itu ekonomi kita, walau kotor, kita menikmati apa yang kita nikmati pada hari ini dengan campuran kekotoran itu. Woow. Saya memang terkejut dan terkedu dan saya sangat hormati pendirian dia. Selepas itu kakak ini semacam dilanda krisis perasaan yang amat dalam. Dia migrane, asyik-asyik migrane aje. Sampai amik pereksa English apatah, triple 19 ntah lupa dah kat hospital. Dia ada adik angkat(tingkatan 3) yang sangat comel. Adik angkat dia ini saban kali akan jadi pelajar terbaik batchnya.

Satu hari kakak tadi tanya saya soalan begini “kenapa xxx(adik angkatnya) tak semesra dulu” saya memang poyo, saya ntah kampung ka tak de perasaan ka, mental ka terus cakap “dia takut orang anggap dia lesbian” kakak kata “I knew, I can always count on you on giving me such an honest answer” What happened to this kakak? I pun lost contact. Betul ka dia lesbian. Who am I to judge? What happened to the adik, well I met her masa kat KPP dan dia ambil jurusan undang-undang.

When you came from sains Muar and you end-up bikin undang-undang, hanya ada 2 kemungkinan aje, you nak tak over your family’s firm, kalu mak bapak anda bukan lawyers, bererti there’s something wrong with you maths and other subject. Meaning you’re a flop. Masuk form 4 aje adik tadi punya prestasi memang menurun, dan bila dia kata dia ambil law, saya fikir dia tidak dapat balik semula pada pretasi kebiasaan sebenarnya, top 1 student. Dia jawab perlahan aje “Law” bila saya tanya “ambik course ape?” “law???” dengan nada sinikal dan riak muka yang mencebik honestly saya mencebik bila mengecho perkataan Law. Yup I am that bad you know. I am bad. I just hate lawyer dululah. They are the dumbest kind in our group, but they talk a lot ha ha ha. They want to talk almost everything, even the thing that beyond their expertise. When you talk thing beyond your boudries, you do look stupid, but we dare not argue with you because you are a Lawyer, we sure kalah one, and the argument will get dumber and dumber. Stupid debate, but please oh please oh please don’t hate debate ya adik-adik. Adik-adik patut debate lagi dan lagi dan lagi. Adik-adik usah risau, dengan persepsi begini “ Nanti tak ada lelaki yang mau kat aku sebab asyik aku jah memang” Sebab memang ada lelaki gila kat luar sana, kalau adik-adik tak mau bertingkah dengan dia, dia akan jadi bosan. Yakinlah yang Allah ciptakan kita berpasang-pasangan.

Oh ya when you’re from Sains Muar, and you only managed to do accounting aje, pun embarrassing juga, why? because we fail the objective penubuhan Sains Muar. We should be doing paling koman pun engineering. Itu cerita dululah cerita zaman budak-budak. Hari ini tak ada cerita itu lagi dah. Ko saintis ka, ko engineer ka, ko kena dengar cakap lawyers dan akauntan kalau mau selamat ha ha ha…. Ya ya ya dengar cakap ustaz juga yang paling penting. Namun sembahyang doa, aje, buat kata ada kawan FB dalam blog dia, duduk kat tikar sembahyang aje sebenarnya pun cool juga, power juga, tapi kalu nak gedebe-gedebe lelebih, kena tanya lawyer, kena tanya akauntan. Kalu kena sumbat ISA pun hati tak risau, hati tak bimbang.

No comments: