Friday, August 27, 2010

Marah betul dia dengan Tuhan ye

Beberapa hari lepas, ada juga baca pasal kekecohan terbaru yang ditimbulkan oleh artis Lady Gaga. Minah ni memang kontro hu hu hu. I suppose, I dunnu, when I look at Gaga, I looked at Ayu Utami, I guess I saw myself. Ops. Scary huh, yup yup memang mengerikan.

Apa pulak kecohnya minah ni kali ini? Ai video terbaru dialah berjudul Alejandro or orang belah sana sebut sebagai Elehendro. Alenjandro ini Alexandra kut, Iskandar Dzulkarnain. Panglima handal gagah perkasa, idaman semua perempuan. Idaman saya??? No, kan I kata I would rather to have a warm hero beside me then the cold on in the tomb he he he.

If you looked at the lyric alone, the song is quite harmless, biasa aje. Pasal pempuan gersang ditinggal kekasih yang ambik keputusan mengubah dunia dari &**&))**@&@) girlfriend dia yang wat to say? Don’t say la hoh, puasa…kurang pahala. Buat pendek kata pun “berahi ko, aku tak kongsi” Syiok sendiri punya keslah.

If you looked at the video, wah memang provocative bagi kita orang timur. Dan bagi kawan-kawan saya yang beragama kristien, pasti mereka terluka dengan beberapa adegan dan video tersebut yang menerbalikkan lambang salib dan meletakkan salib di tempat yang agak melampau dan kurang ajar. Saya yakin kita semua baik apa pun agama, tidak dapat terima provokasi-provokasi yang terdapat di dalam video tersebut walau di alas dengan lesen seni dan puitika.

Kenapa saya kata video tersebut hanya merupakan satu provokasi mengada-ngada bukan kerja seni, atau luahan seni parody yang bijak? Mula-mula tu memang nampak bijak, tapi bila diselangi dengan tarian-tarian ala-ala Madona yang mengada-ngada langsung saya menyampah. Gaga meniru Madona. Then the whole video jadi sangat murah, walau saya nampak ada beberapa gerak tari yang agak unik dan menarik.

Apa yang sebenarnya saya nak cakap ni? Ok gini, (saya melihat video tersebut dari sisi perempuan biasa yang buat kata Krisdianti, terkadang kuat, terkadang rapuh) Saya cuba berempati dengan perasaan keperempuanan yang direjek oleh orang yang dia percaya dan letakkan harapan untuk bersama mengharungi susah-senang, suka-duka menelusuri liku-liku hidup di dunia ini. Wah terlampau mengada-ngadalah pula ek.

Pastilah kita akan marah dan kecewa kalau boyfriend kita pilih nak jadi Alexandra the great dan meninggalkan kita. Atau bagi penganut kristien, bayangkan tetiba jah boyfriend kata “saya nak jadi paderi” sedangkan anda ialah seorang yang pemikir bebas yang tidak tunduk pada dogma agama yang bertentangan dengan logik akal. Anda juga percaya Jesus bukan anak tuhan dan anda percaya perbuatan mak ayah anda menyembah tuhan Jesus adalah sesuatu yang bodoh dan mengarut, tapi being a good kristien dalam lingkungan orang timur yang kaya dengan sopan santun dan ketinggian budi, anda diam saja.

Keputusan boyfriend anda nak jadi paderi sudah tentu bikin anda sangat marah. Gaga meluahkan marahnya dalam Alenjandro. Marahnya dia sehingga menelan tasbih, beautiful memang cantik. Meletakkan salib terbalik pada kemaluan pun memang superb, tapi dicacatkan dengan tarian-tarian Madona dan adengan-adengan kamasutra yang kaku lagi tak menjadi. Apa pun saya suka pada penghabisan video klip tersebut. Memang cantik.

Do I like Alenjandro? Bulelah…oklah kut, cuma saya rasa Lady Gaga boleh bikin yang lebih baik lagi kalau dia tak terlalu mengidolakan Madonna dan practice Pure Indian Spritual Ritual, kalau nak bikin kamasutra lain kali. Yalah zaman kita Madonna dan Micheal Jackson itulah Dewa dan Dewi, manakan dapat kita terlepas dari pengaruh mereka bila berkarya ek.

Saya nak cakap ini aje. Lady Gaga mempunyai keunikan dan kejujuran yang tersendiri. Saya memang nak lihat seniman first class dari kalangan perempuan. Pun saya fikir orang lain yang bersetuju dengan saya dah nampak kemampuan Lady Gaga sehingga ada cakap-cakap yang mengata-ngata beliau sebenarnya seorang lelaki yang telah mengubah jantina. . Sebut pasal ubah-ubah ni teringat pula Alahyarham Yasmin Ahmad. Al fatihah buat keluarga beliau.

No comments: