Tuesday, July 6, 2010

Terparanoid, terburuk sangka

Paranoid ini selalu berkonotasi negetif, diasosiasikan dengan masalah mental. Makanya kalu kamu paranoid, mental kamu bermasalah. Tapi saya sendirilah come out dengan resipi paranoid saya sendiri bahawa paranoid sikit lebih kurang aje dengan buruk sangka. Contoh seorang suami pulang lambat kerana ada tugasan penting yang perlu disiapkan dan lupa menelefon ke rumah dan isteri sudah membayangkan suaminya pergi keluar berdating melayan perempuan lain. Isteri tadi mengalami paranoidlah tu.

Dan kalau kita suka baca karya karangan Al Ghazali, buruk sangka yang tidak terkawal lagi berlebihan itu penyakit jiwa. Paranoid sikit-sikit buleh kut. Kalau ada rasa-rasa paranoid tu jangan terus ikut hati, istigfar banyak-banyak. It can either purely paranoid from setan, or for those yang memang dah capai tahap fakeh tu, perasaan negetif, tak sedap hati itu, could be bad omen dari tuhan. Apapun kalau tak sedap hati istigfar ajelah, doa sama tuhan minta dilindungi dari benda-benda buruk dan dikeluarkan dari kesempitan dan kesendatan yang melanda.

Sejak kebelakangan ini saya mengalami paranoid. Ia adalah rentetan dari pengalaman-pengalaman pahit di tempat kerja. Mungkin campur-campur sekali dengan luka-marah sebab kalah dalam pertandingan bertarik-tarik rambut berebutkan jantan dalam internet sekitara 2007 dulu agaknya.

Saya menerima jemputan social net-working dari beberapa orang kenalan maya yang langsung saya tak pernah jumpa di dunia nyata, walau kawan-kawan ini memang bukan orang-oranganlah. Mereka memang manusia benar dan agak terkenallah juga. Eh bukan terkenal, tapi memang somebody dalam masyarakat ilmuan, intelek kita. Sorang tu Akauntan, ahli MIAlah gitu

Mereka mungkin berniat baik nak tengok saya ada life, buang kisah silam dan mulakan hidup baru berumahtangga, berkeluarga dan berbahagia disamping suami tersayang dan punya anak-anak. Tapi saya ni pula terparanoid dan rasa marah yang teramat. Hah saya paranoid, menyangka mereka kata saya tak layak nak jadi akauntan dan usaha saya nak jadi akauntan akan menemukan kegagalan, bahkan saya akan jadi celaka.Atau pun kalau berjaya jadi akauntan pun, jadi akauntan yang bersubahat dalam merompok wang rakyat. Sesat barat, commit fraudulent, mati masuk neraka.Baik kawen ajelah dengan mana-mana mamat yang akan mereka temukan dalam social networking baru tu nanti. Saya lupalah pula apa nama networknya. Something like dating-dating dot comlah gitu.

Saya bukan memilih, tapi orang kata kalau nak berjodoh tu biarlah sama sehaluan pemikirannya. Ada jodoh insyaallah saya akan berkahwin juga, akhirnya. Kalau tak de tu udahla, memang Allah telah mengaturkannya begitu. Dia gini sebenarnya, orang kita ni nengok pada baju kita. Saya pakai baju kurung berkerudung labuh, depa fikir saya sesuai dengan mamat pakai serban, mamat pakai macam ustaz Ashaari Arqam, atau pun mamat-mamat cinta nabi, cinta-mintak sembah keturunan cucu-cicit Fatema Azzara’ gitu. Tapi honestly minta maaf-minta ampun saya memang nak kata anti syiah tu idaklah juga, tapi mintalah Allah jauhkan saya dari groupie-groupie elitis-elitis ni. Saya memang rasa sangat scarie dengan they alls, they alls semua. Mana tak scarienya kita tak kenal depa, alih-alih mai kat kita minta tarikh lahir, minta nama, terus gitu kata kita ni bla, bla, bla, bla macam tu. Eeehh takutnya kita.

No comments: