Wednesday, July 7, 2010

Memang sah Paranoid

Baru-baru ini, saya terima emel balasan berbunyi begini:-

“I didn't send any invitation. I x guna nama xxx kat email ni. Maybe, my hubby la ni. klik2 ikut suka dia jer. i'm fine. Takde hate mail lagi. Kalau ada, biar je,malas nak layan. Saya kat xxx. kerja kat xxxx. masa nak menulis semakin kurang. Tapi weekeend, saya selalu balik kuartes kat xxx. Maybe, dalam sept, saya pindah terus ke xxx. Sekarang belum angkat barang.”

Ini memang kawan yang saya memang kenallah, pernah jumpa di alam nyata. Bukan, kawan yang ini bukan kawan terkenal, tapi langsung tak pernah jumpa dalam alam nyata, yang ahli professional, ahli intelek, akedemik elitis yang saya cerita sebelum ni. Ia juga bukan jemputan dating-dating dot com. So katalah jemputan-jemputan dating-dating dot com pun serupa macam seperti dakwaan kawan saya. Maksudnya kawan maya elit saya yang terkenal itu tak pernah hantar jemputan dating-dating dot com.

Syukurlah saya paranoid aje, bukan reality. Saya gembiralah sebab tak ada orang intelek terkenal, member MIA yang kata saya tak layak jadi akauntan. In the future as long as saya lulus periksa, saya cukup jam kredit, saya layak pohon untuk jadi ahli MIA juga. Kalau saya tak jadi tu, makna saya yang tak layak sebab sama ada tak lulus periksa atau tak cukup jam kreditlah tu.

Itu pasal kena istigfar banyak-banyak setiap kali bayangan buruk sangka melintas. Nasib baik saya istigfar bebanyak itu hari, kalu tidak, agaknya dah laju jah saya memaki hamun, intelek elitis MIA dan SEA write Award dan tekan butang send. But instead, saya tulis semula kepada elitis MIA tu macam ini aje, saya kenalah balas sebab dalam FB pun dia tag saya sebagai sedara, sedara niat baik, nak saya move on with life, lupakan luka lama. Takkan saya nak buat diam, at least show some appreciationlahkan on his good intention:-

“when I need husband u give me books, and now I’m already married to the book. By the way thanx for the invitation”


Now I know ada kebarangkalian yang invitation-invitation itu tak lebih dari spam, idakle lagi akan saya mendapat bayangan-bayangan yang bikin saya hangin satu badan. Why I got this spam? Memang dah maklum dalam kalangan penulis blog yang berbau frinjan yang masing-masing pasti akan dapat “hadiah”. From whom? Why should I care? Gasak diaoranglah heh, sebab if we put it in their perspective, tulis sesedap rasa, berbau frinjan ini, mana ada dalam buku sivik tatakenegaraan kata ianya satu yang baik? Itu cara mereka berdakwah agar pengusaha tulisan kreatif Frinjan segera bertaubat, kembali ke pangkal jalan sebelum terlambat. Agaknyalah tu. Marilah kita bersangka yang baik-baik sahaja, sebab tulis-tulis maki-makin hamun kesat-kesat, atas alasan apapun memang tak baik. Foul languages should be avoided, at any time, any occasion, unless if don't utter it, you end-up suicidal, or murdering someone.

No comments: