Thursday, July 15, 2010

Lonjakan Saujana



Kalau kita seorang yang bijak tidak semistinya kita ini guru yang baik. Orang selalu fikir otherwise. Saya tak taulah sapa yang mencanangkan saya ini pandai matematik, tapi sejak dulu ada aje parents yang approached my mom minta saya ajarkan anak mereka matematik. Masa waktu remaja tengah tunggu result SPM, A level memang saya akan terima job tersebut, sampai pernahlah juga mengajar di pusat tuisyen. Mak memang suka saya jadi cikgu, tapi ntah saya nak jadi prosessional. Kalau nak mengajarpun nanti-nantilah lepas saya gain my professional cert, or membership. Practice dulu barulah konfiden nak jadi cikgu, kan.

Dipendekkan cerita, saya dengan rasa berkobar-kobarnya, memulakan kelas, sementalah maths memang subjek kegemaran saya. Saya ajar, saya ajar, anak murid saya diam aje. Tapi saya peduli apa? Diam tu maknanya fahamlah kut tu. Lagi mereka diam, lagi sioklah saya menceceh kat depan sorang-sorang. Satu hari kawan approached saya dan cakap yang sepupu dia, anak murid saya tak faham langsung apa yang saya ajar. Kira saya siok sndrilah kat depan tu. Mak oii malunya akuhhhh.

Tapi tebal muka saya tak lama sebab saya dapat pula tawaran mengajar sebagai guru ganti di Sharifah Rodiah. Saya disuruh menggantikan cikgu yang bercuti tanpa gaji, ikut suami belajar kat luar Negara kalau tak silaplah. Di sana saya mengajar Georgrafi dan bahasa Malaysia. Semua ok saja, sampai saya diminta ajar accouting juga. Ada yang minta tuisyen lagi. Kira alhamdulillahlah tu, tapi jodoh saya dengan Sharod tak lama, saya dapat tawaran kerja tetap dengan Andersen sebelum saya join Akauntan Negara. Lepas tu memang ada jiran approached my mom minta saya ajar Maths tapi saya tolak dengan alasan bussy, tapi sebenarnya saya tak yakin adakah saya boleh ajar maths.

Baru-baru ini kengkawan saya minta tolong mereka in their preparation for mid term test 1. Carry marks 10% tu. Respond macam ok, tapi saya pula yang cuak. Can they perform? Mana tak cuaknya, malam semalam nak test, siangnya baru minta ajar. Saya sudah bilang weekend tu stay saja rumah saya, mereka tak mau. Ntahlah saya memang wish all the best for themlah.

Saya ini dengan pengalaman lepas, tersiok sendiri mengajar Matematik, dengan soklan matematik yang memang kaw-kaw tahap gila babi gaban tricky dan complicatednya, memang susah hati mengenangkan rakan-rakan yang ambil test semalam. I’ve done business Maths before, so I know, tahap kesukaran yang terpaksa kita hadapi kalau tak cukup latih tubi.

Saya bukannya apa, bila kita mengajar, waima secara percuma, kita deals dengan harapan orang. Kawan saya berharap dengan bantuan saya mereka boleh menjawab dengan soalan periksa dengan baik, kalau mereka blank lagi masa dalam dewan, atau berlaku careless mistake dan menyebabkan markah yang mereka terima tak seperti yang mereka harap, saya bimbang mereka frust.

As for me Matematik bukan subject semusim. To be good in maths you have to do a lot of practice. Not to say alotlah, little-little 3 to 5 short questions, or 1 long question pun also can, but do the exercise consistently. Understanding wise, saya fikir, nak faham matematik bukannya masalah utama as maths adalah lebih kepada kelajuan dan pengecaman. You can achieve this through practice. Lebih banyak latihan kita bikin, lebih senang kita mengecam persamaan dalam permasalahan yang diberi, maka lebih lajulah kita boleh menyelesaikannya. Masa saya belajar dulu pun, SPM saya pun tak lah bagus mana pun, tapi ntah macam mana tah masa A level, ntah tetiba saja rajin. I will wake up at 5.30, do the exercises before solat dan bersiap untuk ke kelas.

I note that apa-apa subject yang sukar lebih senang di serap pada waktu pagi. I don’t know about other people, but for me, wee hour is the best time to crack your brain, lagi nak bikin last minutes preparation, lagilah akan jadi jammed gitu. Could belah kengkawan saya tu last minutes baru boleh absorb kut. Lain orang lain style belajar dan saya perhati anak Melayu memang suka belajar last minutes tapi boleh lulus. Kalau mereka belajar secara konsisten dan berkala mungkin mereka tak lulus kut. Eh saya ni bukan Melayu ka?

Apa pun I really wish mereka dapat markah at least lulus 5 points. If they get lower than that, even saya pun akan rasa down, sikit frustlah. Mereka boleh buat, mereka boleh score, mereka taklah bodoh seperti yang mereka fikirkan sebelum ini (ini merupakan kertas ulangan, last time buat dengan saya, mereka fail), the only thing preventing them from, is lack of practice. I bet, kalu mereka rajin bukan setakat lulus jah, nak score pun buleh tu. Kalu mereka tak lulus, memang sah saya tak pandai mengajar Matematik.

No comments: